معرفی آزمون تعیین سطح ترکی استانبولی TYS

آزمون کفایت ترکی استانبولی که به صورت آزمون بین‌المللی برای بررسی سطح زبانی زبان‌آموزان خارجی برگزار می‌شود، برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ برگزار شد و جالب اینجاست که نخستین آزمون آن نیز برای زبان‌آموزان ایرانی در مرکز یونس امره در تهران صورت گرفت.
در سال ۲۰۱۳، این آزمون در ۱۰ مرکز فرهنگی ترکیه در سراسر جهان برگزار شد. این آزمون که کم‌کم جایگزین مناسبی برای «تومر» خواهد شد، در سال سه‌بار برگزار می‌شود و هزینه آن ۱۰۰ دلار برای ایرانیان و برای برخی کشورها ۸۰ دلار است. این آزمون فعلا به صورت کتبی برگزار می‌شود و برگزارکنندگان تصمیم دارند تا طی سال‌های آتی به صورت اینترنتی، همانند تومر، نیز آزمون برگزار کنند.
آزمون ته‌یه‌سه، شامل خواندن، گوش دادن، نوشتن و صحبت کردن است و در دو بخش برگزار می‌شود: خواندن، نوشتن و گوش دادن در یک بخش و صحبت کردن که شامل صحبت آزاد و مکالمه است در بخش دوم برگزار می‌شود.
آزمون در کل سه ساعت طول می‌کشد که فقط ۱۵ دقیقه آن به بخش دوم اختصاص دارد و بقیه زمان به نوشتن، خواندن و گوش دادن اختصاص یافته است.
در این آزمون برای قبول شدن باید در تمامی موارد امتحانی، حداقل نصف سوالات درست پاسخ داده شده باشند. یعنی در نوشتن باید نصف نمره کامل، در نوشتن نصف نمره کامل و …کسب شود تا زبان‌آموز بتواند نمره قبولی در کل آزمون را بدست بیاورد.
بنابراین اگر کسی در سه بخش از این آزمون نمره قبولی را کسب کند ولی در یک بخش کمتر از حد نصاب نمره بیاورد، خود به خود حذف می‌شود.
در پایان آزمون به افرادی که از صد نمره، بین ۵۵ تا ۷۰ کسب کنند برگه «ب دو»؛ به نمره ۷۱ تا ۸۸، برگه «ج یک» و برای ۸۹ تا ۱۰۰ برگه «ج دو» اعطا می‌شود و مدت اعتبار آن‌ها فقط دو سال است.

دانلود نمونه سوالات ترکی استانبولی از این لینک

سوالات TYS

سوالات TYS

10 پاسخ
  1. فرهاد
    فرهاد گفته:

    سلام آقای عظیمی
    فرق این آزمون(tys) با تومر چیه ؟
    کدوم برای گرفتن بورس امتیاز یا ارزش بیشتری داره؟
    کدوم بهتره با توجه به تجربیات شما؟

    پاسخ
  2. هادی
    هادی گفته:

    با عرض سلام خدمت اقای عظیمی. میخواستم بدونم برای مدرس ویا مترجمی زبان ترکی باید چه دوره ای راگذراند ممنون میشم اگه توضیح کامل بدین.متشکر

    پاسخ
  3. هانیه
    هانیه گفته:

    حقیقتش این سوال منم بود من مکالمم خیلی خوبه ولی نوشتن و خوند
    نم یه خورده ضعیفه و خیلی دوس دارم مدرس این زبان شم باید چی کار کنم

    پاسخ
  4. سراب
    سراب گفته:

    سلام من مسلط به زبان ترکی استانبولی هستم میخوام بدونم اگه امتحان تومر بدم و قبول بشم میتونم اقامت یا تابعیت بگیرم؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله را پاسخ دهید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.