شرایط دریافت ارز دانشجویی در سال ۱۴۰۲

براساس اعلام مرکز مبادله ایران شرایط دریافت ارز دانشجویی از این به بعد بر اساس وثیقه ملکی نبوده و این مرکز جزئیات شرایط جدید را اعلام کرد.

این درحالی است که وزارت علوم اواخر فروردین ماه اعلام کرد که دانشجویان برای پرداخت ارز دانشجویی به مبلغ حداکثر ۶۰۰۰ یورو، «سند ملکی» به عنوان وثیقه لازم است و سند حتما باید مربوط به یک ساختمان باشد!

تغییر شرایط دریافت ارز دانشجویی

شرایط ارز دانشجویی

شرایط ارز دانشجویی

۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مرکز مبادله ایران شرایط جدید دریافت ارز دانشجویی را اعلام کرد. در این خبر آمده است که دانشجویان متقاضی ارز دانشجویی می‌توانند فقط با ارائه تعهدنامه محضری ارز مورد نیاز را از بانک دریافت کند.
مسعود توکلی معاون بازار مرکز مبادله ایران با اعلام این خبر تأکید کرد: با توافقات صورت گرفته با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی، دانشجویان متقاضی ارز دانشجویی می توانند فقط با ارائه تعهدنامه محضری ارز مورد نیاز را از بانک دریافت کند.

طبق اعلام مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، متقاضیان ارز دانشجویی باید تأییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از اخذ اسناد مثبت را هنگام دریافت ارز دانشجویی ارائه دهند.

ارز پرداختی دانشجویان بورسیه برای اقامت دانشجو ۱۵۰۰ یورو ماهانه و به منظور اقامت خانواده ۵۰۰ یورو برای هر کدام از همسر و فرزند به صورت ماهانه تعیین شده است.

ارز در نظر گرفته شده برای دانشجویان غیر بورسیه نیز به منظور تحصیل تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال، اقامت دانشجو ۱۵۰۰ یورو ماهانه و اقامت خانواده ۵۰۰ یورو برای هر کدام از همسر و فرزند به صورت ماهانه اعلام شده است.

ارز دانشجویی چیست؟

بعد از اقدامات لازم برای پذیرش گرفتن و اتمام فرآیند اپلای مانند تهیه  مدارک مورد نیاز، یکی از کار هایی که لازم است انجام دهید، تلاش برای دریافت ارز دانشجویی است. با توجه به قیمت روز افزان دلار آزاد با دریافت این ارز با نرخ دانشجویی می توانید اندکی در هزینه های اپلای  خود صرفه جویی کنید.

قیمت ارز دانشجویی چند است؟

ارز دانشجویی در واقع ارزی است که با نرخ دولتی ( نیمایی) به دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور دیگری را دارند طبق شرایطی که در ادامه توضیح خواهیم داد،پرداخت می شود. ضمنا توجه به تمامی مراحل و ضوابط دریافت بسیار اهمیت دارد،گاهی متقاضیان با پیمودن مسیر اشتباه و عدم توجه به مراحل موفق به دریافت ارز دانشجویی جهت اپلای تحصیلی نمی شوند

چه کسانی می توانند برای ارز دانشجویی درخواست دهند؟

مهم ترین شرط دریافت ارز دانشجویی این است که شما باید یا در خارج از کشور دانشجو و در حال تحصیل باشید و یا این که از یک دانشگاه خارجی پذیرش بدون قید و شرط دریافت کرده باشید؛ فراموش نکنید دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستید و یا پذیرش گرفته اید باید مورد تایید وزارت علوم باشد و در لیست سطوح الف،ب،ج این وزارت خانه ثبت شده باشد،در غیر این صورت به شما ارز دانشجویی تعلق نخواهد گرفت.فراموش نکنید که دریافت ارز دانشجویی در اغلب موارد برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

میزان ارز دانشجویی چقدر می باشد و به چه صورت پرداخت می شود؟

طبق آخرین مصوبه  سال ۹۸  سقف پرداخت این ارز برای دانشجویان هر ماه حدود هزار دلار آمریکا می باشد و برای هر شش ماه ارائه می شود پس یک دانشجو برای ۶ ماه اولیه سال چیزی حدود ۶ هزار دلار ارز  دانشجویی می تواند دریافت کند. از طرفی اگر دانشجویی با خانواده مشغول به تحصیل باشد برای هر عضو میتواند تا ۵۰۰ دلار ماهانه دریافت کند. علاوه بر این تسهیلات ارزی دانشجویان واجد شرایط تسهیلات غیر ارزی هم دریافت می کنند مانند: عدم نیاز به پرداخت مبالغ صدور و دریافت ویزا، دریافت تخفیف برای بلیط پرواز به محل تحصیل، عدم نیاز به  پرداخت هزینه های عوارض خروج از کشور، برای خروج های با فاصله ی سه ماه از یک دیگر

طریقه دریافت ارز دانشجویی

جهت تقاضا برای ارز دانشجویی، متقاضیان تحصیل در رشته های مربوط به وزارت علوم باید به سایت وزارت علوم ( سامانه سجاد) و متقاضیان تحصیل در رشته های وزارت بهداشت به سایت وزارت بهداشت( سامانه موحد) مراجعه و ثبت نام اولیه را انجام دهند.

سازمان امور دانشجویان فقط موظف به تایید وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده، روند و ضوابط پرداخت ارز براساس بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی است و در ضمن تامین و پرداخت ارز دانشجویی اعم از مقرری و شهریه به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) است.

برای ثبت نام در این سامانه می بایست نشانه ی الکتریکی معتبر و در دسترس به علاوه ی شماره ی همراه فعال و در دسترس در اختیار داشته باشید زیرا کدی که دریافت می کنید برای ادامه ی روند ثبت نام شما مهم است.در مرحله ی بعدی باید اطلاعات هویتی خود به همراه سایر مدارک مورد نیاز بارگذاری کنید.پس از انجام ثبت نام در سامانه ی سجاد کارشناسان پس بررسی اطلاعات شما در اولین فرصت با شما برای ادامه ی فرآیند تماس خواهند گرفت.

پس از ثبت نام در یکی از این دو سامانه وزارت علوم و وزارت بهداشت، درخواست خود را برای دریافت ارز دانشجویی در سامانه به ثبت می رسانید.

در مرحله بعدی باید منتظر تایید کارشناسان وزارتخانه مربوطه بمانید، تا پس از تایید کارشناسان، نامه معرفی به بانک برای شما صادر گردیده و به شعبه بانک انتخابی خود جهت دریافت ارز دانشجویی مراجعه می نمایید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ارز دانشجویی

ثبت نام در سامانه  سجاد

دارا بودن حد نصاب یکی از آزمون های زبان خارجی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

MSRT(MCHE)=40

TOLIMO=440

IELTS= 5

TOEFL/PBT= 440

TOEFL/IBT= 45

داشتن اصل پذیرش (قطعی و غیر مشروط) از دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری یا دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

رونوشت ویزای معتبر دانشجویی

گواهی اشتغال به تحصیل با تمامی جزئیات مانند:تاریخ شروع دوره ی تحصیلی،رشته ی تحصیلی و مقطع به زبان انگلیسی

صفحه  ابتدایی گذر نامه  متقاضی

برای دانشجویان پسر، داشتن برگه معافیت تحصیلی یا کارت پایان خدمت اجباری است

دانشجویان مشغول به تحصیل در آمریکا می بایست I 20 یا F1 خود را ارائه دهند.

ارائه آخرین مهر ورود و خروج از ایران

گواهی اشتغال به تحصیل تایید شده در سفارت ایران در کشور مقصد که در سامانه تاک سفارت خارجه  ایران نیز تایید شده باشد

نکات مهم درخواست برای ارز دانشجویی

 ارز به دانشجویان نیمه وقت تعلق نمی گیرد

در هرترم شش ماهه،دانشجو اگر بیشتر از ۴۵ روز در ایران اقامت داشته باشد مقدار ارزی که به او تعلق می گیرد متفاوت خواهد بود

از زمان شروع تحصیل دانشجو، سقف پرداخت ارز برای مقطع کارشناسی ارشد به مدت ۳۶ ماه یا ۳ سال است و برای دانشجویان مقطع دکترا ۶۰ ماه می باشد

از آن جا که بارگذاری مهر خروج از کشور در سامانه ی سجاد الزامی می باشد،زمانی که دانشجو در ایران است نمی تواند برای دریافت ارز دانشجویی اقدام کند

سازمان امور دانشجویان صرفا تایید وضعیت تحصیلی شما را بر عهده دارد و بقیه ی امور به عهده ی بانک مرکزی می باشد

وضعیت رد یا قبول درخواست متقاضی صرفا توسط پست الکتریکی اطلاع رسانی می شود

ارز دانشجویی فقط به متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می گیرد و متقاضیان مقطع کارشناسی در صورتی که تاریخ شروع به تحصیل آن ها قبل از ۱۳  اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ باشد، می توانند جهت دریافت ارز اقدام کنند

هنگامی که ظرفیت سامانه تکمیل می شود، تاریخ هم حذف می شود لذا لازم است تا باز شدن تاریخ جدید و دریافت نوبت صبر کنید

برای دریافت ارز شخص همراه نیازی به مراجعه به سازمان نیست، زمانی که دریافت ار دانشجو تایید شد به هنگام مراجعه به بانک می توانید راجع به ارز همراه هم راهنمایی بگیرید.

تامین و پرداخت ارز دانشجویی بر اساس نرخ مندرج در سامانه ی معاملات الکتریکی ارز(ETS) است.

توجه: 

سایت آموزش ترکی استانبولی استاد داوود عظیمی فقط خبر را از سایتهای داخلی نقل کرده است و اطلاعات بیشتری در این زمینه ندارد! بنابراین برای دریافت اطلاعات بیشتر به مراجع ذیصلاح مراجعه کنید.