تحصیلات تکمیلی در ترکیه: پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی

نظام آموزشی ترکیه بخصوص سیستم آموزش عالی ترکیه در سال ۱۹۸۱ دچار تغییرات اساسی شد. براساس مصوبات این قانون، همه ی مراکز آموزش عالی ترکیه زیر چتر سازمان تحصیلات تکمیلی ترکیه(یؤک«YÖK») باید به فعالیت ادامه دهند. در سال ۱۹۸۶ نخستین دانشگاه غیرانتفاعی ترکیه مجوز فعالیت گرفت. برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، دانستن شرایط تحصیل در ترکیه بسیار مهم است.

از سال ۲۰۱۲ به بعد، تحصیلات اولیه در ترکیه به مدت ۱۲ سال به صورت اجباری درآمد و دانش آموزان در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان باید حتما تحصیل کنند. نظام آموزشی ترکیه شامل موارد زیر است.

نظام آموزشی ترکیه: تحصیلات اولیه

۱.    پیش دبستانی در ترکیه: این بخش اجباری نیست و کودکان بین ۳ تا ۵  سال بسته به تصمیم خانواده ها میتوانند در این مقطع تحصیل کنند.

۲.    دوره ابتدایی در ترکیه: افراد بین  ۶ تا ۱۰ سال باید در این دوره تحصیل کنند. این دوره برای همه شهروندان ترک اجباری است. در مدارس دولتی بصورت رایگان و به مدت ۴ سال ادامه می باید.

۳.    دوره راهنمایی یا متوسطه ی اول در ترکیه: دانش اموزان بین ۱۰ تا ۱۴  سال در این دوره تحصیل میکنند. این دوره هم  در مدارس دولتی ترکیه رایگان است و ۴ سال طول می کشد.

۴.    دبیرستان در ترکیه: دانش اموزان بین ۱۴ تا ۱۷ سال در دبیرستان های ترکیه تحصیل میکنند. این دوره هم ۴ سال است. دبیرستان ها به دو نوع دبیرستان عمومی و هنرستان تقسیم می شوند. این دوره هم برای شهروندان ترک اجباری است.

تحصیلات تکمیلی در ترکیه: پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی

تحصیل در ترکیه

تحصیلات تکمیلی در ترکیه: پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی

دانش آموزان پس از اتمام دوره دبیرستان، با توجه به علاقه شان، وارد تحصیلات تکمیلی منطبق با «پیمان بولونیا» می شوند. در اینجا لازم است روند بولونیا یا پیمان بولونیا را توضیح دهیم.

پیمان بولونیا چیست؟

فلسفه، هدف و ماموریت پیمان (فرایند) بولونیا

فرایند بولونیا یک همکاری بین دولتی است که در سال ۱۹۹۸ آغاز شده و در حال حاضر دارای ۴۸ عضو (عمدتا از کشورهای اروپایی) است. هدف از این معاهده، نزدیک تر کردن سرفصلهای دروس و مدارک تحصیلی صادره توسط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از جمله حذف انواع و اقسام مدارک و مدارج تحصیلی خاص کشورهای مختلف در گذشته و ارائه آنها در ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتراست. با سیاستهای اعمال شده، جابجایی دانشجو از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر و از کشوری به کشوری دیگر آسانتر است و آنها به سهولت واحدهای گذرانده شده در موسسه مبدا را در موسسه مقصد پذیرش مینمایند.

ضمنا این فرایند موجب سهولت اشتغال دانش آموختگان در کشورهای مختلف میگردد. باید خاطر نشان کرد که علیرغم اینکه ایران نه یک کشور اروپایی است و نه در این فرایند عضویت دارد، تشابه زیادی با سیستم آموزشی واحد بولونیا دارد و دانستن اسامی کشورهای عضو برای متقاضیان ایرانی بسیار مهم است.

کشورهای عضو پیمان (فرایند) بولونیا

آلبانی، آندورا، ارمنستان، اتریش، آذربایجان، بلاروس، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، بلاروس، بلغارستان، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، قزاقستان، لاتویا، لیختن اشتاین، لتونی، لوکزامبورگ، مالت، مولداوی، مونتنگرو، هلند، مقدونیه، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، صربستان، اسلوواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، اوکراین، انگلستان

حال که با پیمان بولونیا آشنا شدیم، میرویم سراغ تحصیلات تکمیلی در ترکیه!

دانشگاههای ترکیه شامل بخشهای ذیل هستند:

۱.    دانشکده: دانشکده ها شامل تمامی رشته های ۴ ساله هستند و فارغ التحصیلان، مدرک لیسانس میگیرند.

۲.    انستیتو: در نظام آموزشی ترکیه، مقاطع فوق لیسانس و دکترا، زیرنظر انستیتوها برگزار می شوند.

۳.    یوکسک اوکول(دانشکده های علمی کاربردی): شامل رشته های ۴ ساله هستند که هدفشان آماده کردن دانشجو برای کار در بخش های فنی است.

۴.    کونسرواتوار: دانشکده ویژه رشته های موسیقی و هنرهای نمایشی است. این مقطع نیز ۴ ساله است.

۵.    مسلک یوکسک اوکولو(کاردانی): شامل رشته های دو ساله یا همان کاردانی است.

نکات مهم تحصیلات تکمیلی در ترکیه: پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی

در مقطع لیسانس دانشجو باید ۲۴۰ واحد درسی را بگذراند. در رشته های دندان پزشکی، دامپزشکی و داروسازی در ترکیه که در ترکیه ۵ ساله هستند و نیز برای رشته پزشکی که ۶ ساله است، فارغ التحصیلان معادل مدرک فوق لیسانس در نظر گرفته می شوند.

فوق لیسانس در ترکیه: این مقطع دو ساله است. در فوق لیسانس با پایان نامه دانشجو ۱۲۰ واحد درسی میگذراند. فوق لیسانس بدون پایان نامه، طی یک تا یک و نیم سال به اتمام می رسد و شامل ۹۰ واحد درسی است.

دکترا در ترکیه: این مقطع شامل هشت ترم است. دانشجو بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ واحد درسی می گذارند.

تخصص پزشکی در ترکیه: معادل دکترا است و در مراکز درمانی، بیمارستان ها و دانشکده های پزشکی برگزار می شود.