ماوی کارت، استانبول کارت

ماوی کارت یا استانبول کارت آبی چیست؟

دو نوع ماوی کارت در ترکیه موجود هست. یکی از ماوی کارت ها مربوط به مباحث اقامت ترکیه است و دیگری مربوط به استانبول کارت و استفاده از متروبوس و دیگر وسایل نقلیه در استانبول. امروز میخواهیم ماوی کارت یا استانبول کارت آبی را به شما معرفی کنیم.ببینیم استانبول کارت چیست و چطور میشود در شهر استانبول برای جابجایی و حمل و نقل ارزان از آن استفاده نمود؟
با استفاده از استانبول کارت هزینه‌هایتان در سفر کاهش می‌یابد. کاهش هزینه در سفرهای خارجی به دلیل نوسانات و رشد قیمت ارز اهمیت ویژه‌ای دارد. از آنجایی که استانبول، از اصلی‌ترین مقاصد سفر خارجی ایرانی‌هاست، در این متن می‌کوشیم یکی از راهکارهای کاهش هزینه سفر به استانبول را در اختیارتان بگذاریم. این راهکار استفاده از استانبول کارت(Istanbul Kart) برای رفت و آمدهای داخل شهر است. اما استانبول کارت دقیقا چیست؟ چه کارکردهایی دارد؟ چه طور می‌توان آن را تهیه کرد و…

آکبیل یا استانبول کارت معمولی

استانبول از شهرهای توریستی و گردشگر پذیر است و مقصدی ایده آل برای گردشگری در چهار فصل است. همچنین تحصیل در ترکیه برای علاقمندان به تحصیل دندان پزشکی در ترکیه، پزشکی در ترکیه و داروسازی در ترکیه و حتی فیزیوتراپی در دانشگاههای موردتایید وزارت بهداشت در ترکیه هم بسیارجذاب است. وجود جاذبه های فراوان؛ از جمله بناهای تاریخی، بازارهای سنتی، حمام های ترکی، مراکز خرید مدرن، سواحل و جزایر استانبول باعث شده که استانبول مقصدی جذاب برای گردشگران باشد.
یکی از دغدغه های گردشگران استانبول هزینه های حمل و نقل در این شهر است.در اصل برای دیدن جاذبه های مختلف در سراسر استانبول باید تردد کنید، و این جا به جایی مستلزم پرداخت هزینه است.اگر بخواهید برای تردد در نقاط مختلف استانبول از تاکسی استفاده کنید باید هزینه ی زیادی را پرداخت کنید.استانبول شهری بزرگ و شلوغ است و سیستم حمل و نقل عمومی گسترده ای دارد.عموما گردشگران برای کاهش هزینه های حمل و نقل سراغ حمل و نقل عمومی می روند.
خیلی ازتوریست های  استانبول پس وارد شدن به هتلهای محل اقامتشان در شهر شلوغ و بزرگ استانبول (۲برابر بزرگتر از تهران) برای اینکه بتوانند از تمام جاذبه های توریستی استانبول و مراکز خرید استانبول با هزینه مناسب استفاده نمایند باید با سیستم حمل و نقل شهر استانبول آشنا باشند تا بتوانند در هزینه و زمان صرفه جوی نمایند اولین انتخاب توریستهای ایرانی و خارجی خرید کارت الکترونیکی به نام استانبول کارت میباشد.

از کجا استانبول کارت بخریم؟

تقریباً در هر ایستگاه مترو ، تراموا ، متروبوس و کشتی می توانید ماشین های خرید و بارگیری خودکار استانبول کارت را پیدا کنید. علاوه بر این ، شما همچنین می توانید در هر کیوسک یا فروشگاهی که در نزدیکی ایستگاه های مترو و یا اتوبوس قرار دارد خریداری کنید. شما فقط باید به دنبال علامت “istanbulkart” یا “آکبیل” باشید.

قیمت استانبول کارت چقدر است؟

در صورتی که شما آن را از دستگاه بلیط خریداری کنید بایستی ۱۰ TRL (لیر ترکیه) پرداخت نمایید. این دستگاه با ۴ لیر ترکیه شارژ دارد.  بنابراین خود کارت در واقع ۶ لیر ترکیه هزینه دارد. اگر از فروشگاه محلی خریداری کنید ، قیمت ممکن است تغییر کند.

از استانبول کارت در کجا می توانیم استفاده کنیم؟

شما می توانید از آن در اتوبوس ، اتوبوس دو طبقه ، تراموا نوستالژیک (در تاکسیم) ، متروبوس ، تونل ، مترو ، تراموا ، اتوبوس کابلی ،اتوبوس های IDO (کشتی) ، خطوط شهری (کشتی) ، Turyol (سفر دریایی Bosphorus) ، دنتور (کروز Bosphorus) ، TCDD (راه آهن) و  اتوبوسهای هاواتاش از فرودگاه جدید استانبول تا مقاصد داخل شهر استانبول استفاده نمایید.

استانبول کارت آبی یا ماوی کارت چیست؟

خوب نوبت میرسد به توضیح درباره ماوی کارت؛ ماوی کارت همان کارت ماهانه برای افرادیست که هر روز زیاد از مترو و یا متروبوس استفاده میکنند. در این حالت شما ماهیانه ۲۷۵ لیر پرداخت میکنید و تا ۱۸۰ مرتبه میتوانید از آن استفاده کنید. متروبوس از ۱۸۰ واحد، دو واحد کم میکند ولی مترو یک واحد.

ماوی کارت را فقط با کیملیک میتوانید از ایستگاه های مترو تهیه کنید. قیمت خود کارت ۲۰ لیر است و تمام دکه های کنار مترو و متروبوس میتوانند برایتان ماهیانه شارژ کنند. اسم شما و عکس شما و شماره کیملیک شما ثبت روی کارت ثبت میشود پس فقط شما میتوانید از آن استفاده کنید. و یک نکته مهم اینکه در هر ایستگاه فقط یه مرتبه میشود از ماوریکارت یا استانبول کارت آبی استفاده کرد یعنی اینطور نیست که یک خونواده با یک کارت بتوانند جابجا شوند.