زندگی در ترکیه

عید فطر در ترکیه…شکر بایرامی

عید فطر در ترکیه به‌دلیل مصرف زیاد شیرینی و آب ‌نبات در این روز، به شکر بایرامی، یعنی عید شکر معروف است. در ترکیه آخرین روز ماه رمضان به نام روز ” عرفه ” نامیده می شود. ۱۰روز مانده به پایان ماه رمضان، تلاش برای برگزاری هر چه باشکوه تر ” عید فطر ” آغاز می شود. عید فطر به همراه ” عید قربان ” دو عید بزرگ مردم ترکیه است.

قبل از فرا رسیدن عید فطر، منازل تمیز می شود و بانوان این کشور اقدام به طبخ شیرینی های مختلف که در راس آنها باقلوا قرار دارد، برای پذیرایی از میهمانان خود می کنند. در روز عرفه برای کودکان لباس های نو خریداری می شود و درهر منزلی آب نبات و شکلات به وفور یافت می شود.

قبل از عیدفطر بانوان برای پذیرایی از میهمانان خود علاوه بر انواع شیرینی ، اقدام به طبخ دلمه برگ، یک نوع غذای سرد خمیری موسوم به “بورک” نیز می کنند و از میهمانان خود در روزهای عید با شیرینی، بورک و دلمه و نیز انواع غذاهای گرم دیگر که همه روزه تهیه می کنند، پذیرایی می کنند.

در روز عید فطر بعد از اقامه نماز عید، افراد خانواده در کنار یکدیگر صبحانه را صرف می کنند. بعد از صرف صبحانه، بزرگان فامیل در منازل خود پذیرای کوچکترها می شوند. در روزهای عید دست بزرگان بوسیده شده و از آنان عیدی دریافت می شود.

به هنگام ورود به منازل در مرحله اول برای راحتی و تمیزکردن دست میهمانان به آنان “کولونیا ” داده می شود. کولونیا ماده ای است که به دلیل وجود الکل خاصیت ضدعفونی کننده دارد و چون در ساخت آن لیمو نیز به کار رفته شده باعث لطیف شدن دست می شود.

به میهمانان در مرحله اول شکلات داده می شود و سپس با قهوه ترک از آنان پذیرایی می شود. بعد از قهوه ترک با باقلواهای خانگی از میهمانان پذیرایی می شود و اگر موقع ظهر و یا عصر باشد از میهمانان با دلمه برگ، بورک و دیگر غذاهایی که پخته شده است نیزپذیرایی می شود. بزرگان در این روزها به کوچکترها بسته به استطاعت خود عیدی پرداخت می کنند.
در روزهای عیدفطر، کودکان با در دست داشتن کیسه هایی زنگ منازل را به صدا درآورده و عید را تبریک می گویند، صاحبان منازل نیز بسته به قدرت مالی خود به آنان آب نبات، شکلات و یا پول نقد عیدی می دهند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله را پاسخ دهید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.