قوانین اخذ اقامت در ترکیه

سوالات متداول درباره قانون اقامت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰ به بعد

همانطور که می‌دانید قوانین اقامت کوتاه مدت ترکیه در سال آینده میلادی دستخوش تغییراتی خواهدشد که باعث نگرانی تعداد زیادی از هموطنان عزیز که در ترکیه زندگی می کنند و با اجاره آپارتمان اقامت توریستی دریافت کرده اند شده است.

زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه

با توجه به تغییر قوانین اقامت کوتاه مدت در ترکیه ، برای تمدید اقامت ، چه نوع ملکی باید بخرید؟

✅اول اینکه فکر خرید زمین، یا ملک تجاری نباشید. آپارتمان مسکونی بخرید چون باید بتوانید از آن به عنوان اقامتگاه ( محل زندگی )اعلامی تان به اداره مهاجرت استفاده کنید.
✅دوم اینکه در قانون اقامت هیچ گونه کف قیمتی برای خرید تعریف نشده است. یعنی قیمت آن در تمدید اقامت شما تاثیری ندارد و به هر قیمتی که برایتان میسر است بخرید .
✅سوم اینکه حتما در همان شهری که می خواهید درخواست اقامت بدهید ، باید آپارتمان بخرید .
✅چهارم اینکه اگر در آپارتمانی مستاجر هستید و جای دیگری آپارتمان خرید کردید حتما آدرس آپارتمانی که مالک هستید را در راندووی خود بزنید . چون برای استفاده از قانون تاشینماز باید اقامتگاه شما همان جایی باشد که مالک آن هستید .
✅پنجم اینکه اگر برای یک خانواده نیاز به تمدید اقامت است حتما سند را به نام زن و شوهر به صورت مشارکتی بزنید .
♨️این اطلاعات مستقیما از اداره مهاجرت استعلام و تهیه شده است و شما نیز می توانید در داخل خاک ترکیه با شماره صدوپنجاه وهفت ( داخلی پنج مشاور فارسی زبان دارد) تماس گرفته و از حدس و گمان پرهیز کرده و‌دچار اشتباه نشوید .

بعد از اطلاع از تغییرات قانون در تمدید اقامت‌ها ، عده ای به دنبال ثبت شرکت به عنوان یکی از راههای جایگزین به جای اقامت توریستی رفته اند. اما سوال اینجاست که آیا فقط با ثبت شرکت امکان تمدید اقامت وجود دارد؟

?جواب این سوال کمی پیچیدگی دارد. نوع دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت ، اقامت کاری ( چالیشما ایزنی) است و با اقامت توریستی متفاوت است و فقط به واسطه ثبت شرکت دریافت نمی شود. متقاضی اقامت کاری اگر در داخل ترکیه باشد باید حتما در شش ماهه اول یک‌نوع از انواع اقامت ها بوده( مثل توریستی) و سپس نسبت به تبدیل آن به اقامت کاری اقدام‌نماید. ضمن اینکه شرط بیمه کردن پنج شهروند ترک بعداز شش ماه ، ثبت شرکت حداقل با صدهزار لیر سرمایه باید رعایت شده و مدیر یا اعضای هئیت مدیره که تقاضای اقامت کاری دارند باید هر کدام حداقل چهل هزار لیر سرمایه در شرکت داشته باشند.

♨️اگر این شرایط مهیا بود متقاضی می تواند تقاضای اقامت کاری کرده و طی یک پروسه حدود دوماهه چنانچه تایید شد اقامت کاری یکساله دریافت نماید. خانواده متقاضی نیز از طریق عائله اقامت دریافت می کنند. اما موضوع مهم اینکه متاسفانه اکثر درخواست‌های هموطنان به دلیل نقص مدارک ، بی دقتی در تنظیم مدارک و یا تشخیص اداره کار ترکیه ، مورد تایید واقع نمی شود. پس قبل از اینکه شرکت ثبت کنید، اطلاعات خود را کامل کرده و از هدر دادن پول و وقت خود جلوگیری کنید.

راههای گرفتن اقامت در ترکیه

همانطور که می‌دانید قوانین اقامت کوتاه مدت ترکیه در سال آینده میلادی دستخوش تغییراتی خواهدشد که باعث نگرانی تعداد زیادی از هموطنان عزیز که در ترکیه زندگی می کنند و با اجاره آپارتمان اقامت توریستی دریافت کرده اند شده است. از ابتدای سال میلادی اقامت‌های توریستی از طریق اجاره ملک تمدید نمی شود و کسانیکه تا پایان ماه دوم میلادی اقامت دارند باید تا قبل از شروع سال اقدام به تمدید کنند.البته این موضوع فعلا در مورد تمدیدی ها است و کسانیکه برای بار اول تقاضا می کنند مشکلی نخواهند داشت.اما در مورد تمدید ها چهار راه حل وجود دارد که درخواست خود را برای نوع دیگری از اقامت‌های کوتاه مدت به اداره مهاجرت بدهند .
.
?راه اول :خرید ملک؛ این راه از مطمئن ترین راههاست و شما می‌توانند با خرید ملک مسکونی به هر قیمتی (فعلا هیچ محدودیتی در مورد قیمت آپارتمان مطرح نیست) نسبت به تمدید اقامت خود اقدام کنید. البته برای خانواده ها توصیه می شود که سند به نام زوجین باشد. اگر فرزند بالای هجده سال دارید ، سند به نام زوجین و فرزند بالای هجده سال باشد.توجه داشته باشید که در شهری ملک بخرید که تقاضای اقامت می‌دهید. یعنی اگر از استانبول اقامت می گیرید در همین شهر هم ملک بخرید.
.
?راه دوم: تحصیل؛ چنانچه راه اول برای شما مقدور نبود می‌توانید با ثبت نام در‌ یکی از دانشگاه‌های ترکیه نسبت به تمدید اقامت خود اقدام کنید و اقامت خود را تحصیلی کرده و تمدید کنید.
.
?راه سوم : کار قانونی؛ چنانچه زبان ترکی خوب می دانید و‌مهارت خاصی دارید ، نسبت به بررسی سایتهای رسمی کاریابی اقدام کرده و رزومه خود را برای شرکت‌های متقاضی بفرستید. چنانچه رزومه شما تایید شود و یک شرکت نیاز به استخدام شما داشته باشد خود همان شرکت برای شما اجازه کار دریافت می کند.
.
?راه چهارم: ثبت شرکت؛ توجه داشته باشید برخلاف تصور خیلی ها ، صرفا ثبت شرکت باعث دریافت اقامت نمی شود. در این روش شما شرکت ثبت می کنید ‌و از طریق شرکت خود برای خود تقاضای اقامت کاری می کنید. این روش جزئیاتی دارد که باید رعایت شود. اول اینکه حتما باید در شش ماهه اول اقامت خود باشید. دوم اینکه باید پنج شهروند ترک را بیمه کنید . .

چطور می توان شهروندی و پاسپورت ترکیه را فوری دریافت کرد؟

✅با خرید ملک به ارزش حداقل دویست و پنجاه هزار دلار و یا سپرده گذاری در بانک به ارزش پانصد هزار دلار می توان شهروندی و پاسپورت کشور ترکیه را فوری دریافت کرد.
.
✅با استفاده از این قانون، سرمایه گذار، همسر و فرزندان زیر هجده سال، همزمان شهروند ترکیه می شوند

♨️اگر اگر بیش از نود روز در ترکیه بدون گرفتن کارت اقامت بمونید چی میشه؟

✅هر ایرانی مجاز است هر صدو هشتاد روز نود روز در خاک ترکیه بماند ، چنانچه بیش از نود روز در این کشور باشد موقع خروج جریمه به ایشان تعلق می گیرد . چنانچه شخص جریمه را پرداخت ننموده و خروج نماید از کشور ترکیه به مدت یک تا پنج سال دیپورت شده و اجازه ورود به این کشور را نخواهد داشت . در صورت پرداخت جریمه در مبادی خروجی می تواند دوباره به ترکیه برگردد بشرطی که ظرف ده روز اقدام به گرفتن راندوو جهت اقامت نماید . این شرط برای یکبار قابل دسترسی هست و بار دوم شخص علیرغم پرداخت جریمه دیپورت خواهد شد. ( به این امکان کد قانونی V84 گفته می شود)

ورگی نوماراسی آنلاین
کلاس ایسمک استانبول
قانون سربازی در ترکیه
ikamet
اقامت ترکیه
افتتاح حساب در زراعت بانک
ماوی کارت، استانبول کارت