رنکینگ دانشگاههای ترکیه ۲۰۲۱

در این مقاله درباره رنکینگ دانشگاههای ترکیه ۲۰۲۱، شرایط تحصیل در ترکیه، دانشگاههای دولتی ترکیه، دانشگاههای خصوصی ترکیه، هزینه تحصیل در ترکیه و رتبه بندی کلی دانشگاههای ترکیه توضیحاتی ارائه خواهیم داد. در کشور ترکیه ۲۰۳ دانشگاه وجود دارد که از این تعداد ۱۳۰ دانشگاه دولتی هستند.
اغلب دانشگاههای خصوصی ترکیه در شهرهای استانبول و آنکارا واقع شده اند و شهرهای مانند ازمیر و بورصا و کوجاالی در جایگاههای بعدی هستند. برای دسترسی به لیست دانشگاههای ترکیه میتوانید از این لینک استفاده کنید. ترکیه به دلیل همسایگی با ایران و نداشتن شرایطی چون ویزا و کم هزینه بودن رفت و آمد برای تحصیل هم مناسب است و یادگیری ترکی استانبولی، تحصیل در ترکیه، زندگی در ترکیه و مهاجرت به ترکیه از مواردی است که این روزها بسیار با آن روبرو می شویم. حتی ایرانیان در ابتدای سال ۲۰۲۱ در صدر خریداران ملک در ترکیه قرار گرفتند و خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان به حدی بالا رفته است که  برخی سایتها از عنوان استان جدید ایران در ترکیه برای حضور ایرانیان استفاده میکنند.

رنکینگ دانشگاههای ترکیه

رتبه بندی دانشگاههای ترکیه ۲۰۲۱

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های برتر ترکیه

رتبه بندی دانشگاههای ترکیه بر اساس سیستم های مختلف صورت میگیرد و هرکدام بر طبق مقالات منتشرشده و  یا تعداد اعضای هیات علمی و …رتبه بندی خاص خود را انجام میدهند. اما در اغلب این موارد دانشگاههای مثل دانشگاه کوچ، بغاریچی (بوغازیچی)، سابانجی، استانبول تکنیک، ییلدیز تکنیک، دانشگاه استانبول، دانشگاه فنی خاورمیانه، بیلکنت و حاجت تپه در رتبه های برتر قرار دارند.
اغلب دانشگاههای دولتی ترکیه برای پذیرش دانشجویان خارجی از آزمون یوس بهره میگیرند که شامل هشتاد سوال ریاضی، هوش و هندسه است و برخی هم از آزمون اس ای تی (سات) که شامل بخش ریاضی و بخش زبان انگلیسی است.

دانشگاه کوچ
اولین دانشگاه ترکیه، دانشگاه کوچ  (Koç University) است. این دانشگاه در  رتبه بندی جهانی در رتبه ۴۴۸ دنیا قرار گرفته است. زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی است و تعداد محدودی از دروس به زبان ترکی ارائه می‌شوند. در این دانشگاه رشته‌هایی مانند حقوق، اقتصاد، مدیریت و پرستاری ارائه می‌شوند. این دانشگاه دارای شرایط بورس دانشجویان است و ۱۴ درصد از دانشجویان از بورس تحصیلی بهره‌مند می‌شوند. دانشکده‌های این دانشگاه شامل علوم پایه، ادبیات، اقتصاد و مهندسی است.

دانشگاه بیلکنت
دانشگاه دوم ترکیه، دانشگاه بیلکنت (Bilkent University) است. این دانشگاه خصوصی است و در شهر آنکارا در سال ۱۹۸۴ تأسیس شده است.دانشگاه بلیکنت در رتبه‌ بندی موسسه Qs در رده ۴۵۶ دنیا قرار گرفته است. آموزش در این دانشگاه به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد. دانشگاه بلیکنت دارای ۹ دانشکده است؛ دانشکده‌ی هنرهای زیبا، دانشکده مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشکده موسیقی، مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و حقوق تنها بخشی از این دانشکده‌ها هستند. همچنین رشته‌هایی اعم از حسابداری، روان‌شناسی و روابط بین‌الملل در این دانشگاه تدریس می‌شود.

دانشگاه سابانجی
دانشگاه سابانجی (Sabanci University) در رتبه‌ی سوم ترکیه و در رده  ۵۱۰-۵۰۱ دنیا  قرار دارد. آموزش در این دانشگاه به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد و دارای سه دانشکده و یک مدرسه است که شامل دانشکده‌های هنر، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی، دانشکده مدیریت و مدرسه‌ی زبان می‌شود.
دانشگاه فنی خاورمیانه
دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University) در جایگاه چهارم ترکیه و در رتبه ۵۶۰-۵۵۱ جهان قرار گرفته است. کلیه‌ی دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. در این دانشگاه ۴۵ رشته‌ی کارشناسی ارائه می‌شود. دانشگاه خاورمیانه دارای پنج دانشکده‌ی معماری، علوم پایه، اقتصاد، علوم مدیریتی، فنی و مهندسی است.

دانشگاه بغازیچی
دانشگاه بغازیچی (Bogaziçi Üniversitesi)در رتبه پنجم ترکیه و ۵۸۰-۵۷۱ دنیا قرار دارد. این دانشگاه یکی از مراکز قدیمی آموزش عالی در ترکیه است و تأسیس آن در سال ۱۸۶۳ بوده است. دانشکده‌های ادبیات، علوم پایه، اقتصاد و فنی مهندسی در این دانشگاه وجود دارند و رشته‌های هنر، علوم مهندسی و علوم اجتماعی، مهم‌ترین رشته‌هایی هستند که در این دانشگاه تدریس می‌شوند.

دانشگاه فنی استانبول
دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University) در رتبه‌ی ششم ترکیه و در رتبه‌بندی موسسه QS در رده  ۷۰۰-۶۵۱ دنیا قرار گرفته است. این دانشگاه بین‌المللی رتبه‌ی ۱۰۸ در جهان در بین دانشگاه‌های فنی را دارد و جزء مراکز دولتی ترکیه محسوب می‌شود.

دانشگاه آنکارا
دانشگاه آنکارا (Ankara University) در شماره‌ی هفتم لیست برترین دانشگاه‌های ترکیه و در رده ۱۰۰۰-۸۰۱ دنیا قرار دارد. این دانشگاه از قدمت زیادی برخوردار است و در سال ۱۹۴۶ ساخته شده است. ابتدا در دانشگاه آنکارا تنها رشته‌ی حقوق تدریس می‌شد؛ اما اکنون این دانشگاه شامل ۱۵ دانشکده و ۳ موسسه تحقیقاتی است. یکی از مهم‌ترین نقاطی که دانشجویان را به این دانشگاه جذب می‌کند، کتابخانه‌ی بسیار بزرگ آن است که میلیون‌ها کتاب در تمام زمینه‌ها را به صورت اینترنتی در اختیار دانشجویان قرار داده است.

دانشگاه قاضی
دانشگاه قاضی (Gazi University) هشتمین دانشگاه برتر ترکیه است و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در رده ۱۰۰۰-۸۰۱ قرار دارد. این دانشگاه در ابتدا توسط آتاتورک و صرفا برای تربیت معلم بنا شد؛ اما امروزه تنوع رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه بسیار زیاد است. دانشگاه قاضی دارای ۱۵ دانشکده، ۹ مدرسه‌ی عالی و ۲۶ مدرسه‌ی تحقیقات عالی است. این دانشگاه از ترکیب مراکز آموزشی آکادمی مهندسی و کشاورزی بلو، آکادمی اقتصاد و بازرگانی، کالج فنی، کالج فنی دختران و آکادمی مهندسی و کشاورزی آنکارا به وجود آمده است.

دانشگاه حاجت تپه
دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) در شهر آنکارا، دانشگاه نهم ترکیه است که در رده‌بندی جهانی رتبه ۱۰۰۰-۸۰۱ را کسب کرده است؛ البته باید بدانید که علوم پزشکی دانشگاه حاجت تپه از اعتبار بسیار خوبی برخوردار است و مدرک آن جزء مدارک مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است. این دانشگاه دارای ۵ مرکز آموزشی است و دانشکده‌های اقتصاد، بازرگانی، علوم آموزشی، مهندسی، هنرهای زیبا، ادبیات و علوم فضایی را در بر می‌گیرد. وسعت مجموعه‌ی آموزشی حاجت تپه به ۶ میلیون متر مربع می‌رسد.

دانشگاه استانبول
دهمین دانشگاه، دانشگاه استانبول (Istanbul University) است که در رتبه ۱۰۰۰-۸۰۱ دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این دانشگاه یکی از مراکز آموزش عالی دولتی در ترکیه است. دانشگاه استانبول دارای ۱۷ دانشکده و ۵ دانشگاه پردیس است. این دانشگاه هرساله بیش از ۶۰ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و بیش از ۸۰ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد می‌پذیرد که سهم بسزایی از این پذیرش به دانشجویان بین‌الملل اختصاص می‌یابد.

برترین دانشگاههای ترکیه

برترین دانشگاههای ترکیه

بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه

دانشکده پزشکی دانشگاه Hacettep
دانشگاه ‌حاجت تپه که در آنکارا واقع‌شده است، ازنظر عملکرد علمی، رتبه برتر دانشگاه ترکیه را دارد. این دانشگاه با داشتن استانداردهای بین‌المللی بالا در بین دانشگاه‌های جهانی ترکیه در رتبه ۴ قرار دارد.
به همین ترتیب ، دانشکده پزشکی آن در پارامترهای US News برای پزشکی بالینی امتیاز بالایی دارد. این رتبه ۵ را در همکاری بین‌المللی پزشکی بالینی دارد که آن را به یک مدرسه عالی برای دانشجویان خارجی تبدیل می‌کند.
این دانشکده پزشکی در ترکیه در سال ۱۹۵۴ تأسیس شد و دو برنامه را ارائه می‌دهد. برنامه منظم MD  شش سال طول می‌کشد. از طرف دیگر ، متقاضیان واجد شرایط می‌توانند یک MD-Ph.D مشترک را انتخاب کنند. دانشجویان می‌توانند پس از دو سال تحصیل در دانشکده پزشکی، در مقطع دکترا تحصیل کنند.
دکترای داوطلبان می‌توانند در زمینه‌های مختلف، ازجمله بیوشیمی، بیوفیزیک، زیست پزشکی و داروسازی، تخصص داشته باشند و به چند مورداشاره کنند. با توجه به ماهیت فشرده مطالعه ، MD-Ph.D. طی این دوره ۸ سال طول می‌کشد.

دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول
دانشگاه استانبول یک موسسه دولتی برجسته است که در پایتخت ترکیه در استانبول مستقر است. دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول در سال ۱۸۲۷ تأسیس شد (گرچه از قرن پانزدهم میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است) این دانشکده را به‌عنوان اولین دانشکده پزشکی ترکیه تشخیص می‌دهد.
این دانشکده پزشکی در ترکیه به‌طور متوسط ​​۳۱۰ دانشجو برای رشته پزشکی ترکی خود می‌پذیرد ، درحالی‌که فقط ۶۰ متقاضی می‌توانند در برنامه پزشکی انگلیس ثبت‌نام کنند. این برنامه‌ها به‌طور موازی در پردیس Capa‌، جایی‌که بیمارستان تسهیلات پزشکی استانبول واقع‌شده است، آموزش داده می‌شوند.
طبق شاخص‌های US News ، وقتی صحبت از همکاری بین‌المللی است، برنامه جراحی آن در رتبه ۷ قرار دارد. بسیاری از مشارکت‌های خارج از مدرسه این مدرسه ، ازجمله مشارکت M8 ، که با ۲۵ دانشکده پزشکی در سراسر جهان در ارتباط است، این را نشان می‌دهد. این برنامه همچنین برنامه اراسموس را ارائه می‌دهد؛ جایی‌که دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌های منتخب اروپا تحصیل کنند.

دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا
دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد و به‌عنوان اولین دانشکده پزشکی ترکیه مشهور است. دانشجویان به‌طورمعمول تحصیلات پزشکی خود را در پردیس Sihhiye و کلینیک‌های خود را در بیمارستان Ibni Saha به پایان می‌رسانند.
دانشگاه آنکارا هر دو رشته پزشکی ترکی و انگلیسی ارائه می‌دهد. مورد دوم با این تفاوت که از فرهنگ تحقیق حمایت بیشتری می‌کند متفاوت است. به همین دلیل ، یو اس نیوز دانشگاه آنکارا را ازنظر شهرت تحقیق منطقه‌ای در شماره ۲۷ قرار داده است.
دانشگاه آنکارا همچنین چندین برنامه بین‌المللی ازجمله برنامه‌های اراسموس و مولانا را برای دانشجویان پزشکی خود ارائه می‌دهد.
دانشگاه آنکارا بر اساس معیارهای خاص بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد. دانشجویان واجد شرایط می‌توانند برای پرداخت هزینه شهریه و محل اقامت خود، چند مورد را برای کار نیمه‌وقت نیز درخواست دهند.

دانشکده پزشکی دانشگاه اژه
دانشکده پزشکی دانشگاه اژه یک برنامه آموزشی مبتنی بر نتیجه ارائه می‌دهد که به نظر می‌رسد دانش‌آموز محور و جامعه مدار باشد. این مدرسه در سال ۱۹۵۵ تأسیس شد و در محوطه دانشگاه قدیمی نگهداری می‌شد تا اینکه در سال ۱۹۷۱ به بورنووا منتقل شد.
دستورالعمل‌ها بر اساس سه بخش دسته‌بندی می‌شوند:
یعنی علوم پایه پزشکی ،
علوم پزشکی بالینی،
علوم پزشکی جراحی
در حال حاضر ، دانشگاه Ege به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهانی در آسیا مورد ستایش قرارگرفته است. طبق اخبار US ، این کشور در بین مؤسسات مختلف ترکیه رتبه ۱۶ را دارد. ظرفیت پزشکی بالینی آن یکی از بهترین‌های منطقه محسوب می‌شود و به همین ترتیب ازنظر همکاری بین‌المللی در رتبه یازدهم قرار دارد.

دانشکده پزشکی دانشگاه مارمارا
مستقر در استانبول، دانشگاه مارمارا یکی از مؤسسات دولتی شناخته‌شده در ترکیه است؛ همچنین یکی از قدیمی‌ترین‌ها است؛ زیرا در سال ۱۸۸۳ تأسیس شد. بااین‌وجود ، قبل از اینکه دانشگاه به‌عنوان مرمره شناخته  شود، مجبور به تغییر چندین نام شد.
دانشگاه مرمره دارای ۱۴ پردیس گسترده در سراسر آسیا و اروپا در ترکیه است.
مانند اکثر دانشکده‌های پزشکی کشور ، دانشگاه مرمره کلاس‌های MD را به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌دهد.
ازنظر علوم بهداشتی و زندگی، طبق رتبه‌بندی دانشگاه جهانی، ازنظر درآمد صنعت و استنادات تحقیقاتی، رتبه بالایی دارد. این دانشکده همچنین به دلیل تحقیقات پزشکی بالینی که دارای رتبه ۶۵ در منطقه است ، مشهور است.

دانشکده پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول
دانشگاه دوکوز ایلول یک موسسه نسبتاً جوان است و تنها در سال ۱۹۸۲ تأسیس‌شده است. اگرچه این‌چنین است، این دانشکده مستقر در ازمیر با ۱۷ دانشکده خود ازجمله دانشکده های پزشکی معروف است.
دانشکده پزشکی همراه با سایر دانشکده‌های علوم پزشکی در دانشگاه İnciraltı مستقر است. فارغ از تولید دانش‌آموختگان برجسته، این دانشکده اولین دانشکده‌ای بود که در سال ۱۹۹۷ از روش یادگیری مبتنی بر مسئله استفاده کرد.
دانشجویان پزشکی در بیمارستان دانشگاه Dokuz Eylül که یکی از بهترین مراکز درمانی ترکیه محسوب می‌شود، از تجربه بالینی بهینه برخوردار می‌شوند. این مرکز همچنین دارای یک مرکز تحقیق و توسعه در کلاس جهانی است؛ جایی‌که دانش‌آموزان می‌توانند مسائل پزشکی فوری، مانند زیست‌شناسی سرطان، زیست‌شناسی مولکولی اختلالات ژنتیکی و درمان‌های سلولی عصر جدید را کشف کنند.

دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ
یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی ترکیه، دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد. دانشکده پزشکی در پردیس Topkapi ، در کنار بیمارستان دانشگاه و مراکز تحقیقاتی واقع‌شده است.
پذیرش در دانشگاه Koc کاملاً انتخابی است؛ زیرا فقط ۶۰ دانشجو برای AY 2019-2020 پذیرفته شدند. در مقایسه با مدارس دیگر، برنامه درسی فقط به زبان انگلیسی تدریس می‌شود؛ بااین‌حال آموزش کنار تخت – خصوصاً در سال ۴ – به زبان ترکی ارائه می‌شود.
به‌عنوان یکی از بهترین مؤسسات در ترکیه، دانشگاه Koc تمایز این را دارد که یکی از بهترین دانشگاه‌های جهانی در آسیا است. US News با محیط دانشجویی پسند خود دانشگاه Koc را در زمینه پزشکی بالینی به‌ویژه ازنظر همکاری بین‌المللی به رسمیت شناخته است.

دانشکده پزشکی دانشگاه Gazi
Gazi University یک موسسه عمومی است که در شهر آنکارا واقع‌شده است. دانشکده پزشکی در سال ۱۹۷۹ تأسیس شد و تنها با ۷ استاد و ۱۰۰ دانشجو شروع به کار کرد. اکنون این دانشکده با ۹۲۹ دانشگاهی و ۲۷۷۵ دانشجو به‌عنوان یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی کشور رشد کرده است.
دانشجویان پزشکی ابتدا با علوم پایه پزشکی که شامل آناتومی، فیزیولوژی، و بیوشیمی است، آموزش داده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، آن‌ها سپس به سمت علوم پزشکی بالینی پیش می‌روند؛ قبل از اینکه به علوم پزشکی جراحی بروند. دانش‌آموزان همچنین به انجام تحقیق تشویق می‌شوند و این بسیار به ارتقا شهرت تحقیقات منطقه‌ای مدرسه کمک کرده و آن را به یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی ترکیه تبدیل کرده است.
دانشجویان معمولاً دوره‌های کارآموزی بالینی خود را در همان بیمارستان دانشگاه Gazi می‌گذرانند که در سال ۱۹۸۶ تأسیس شد. این‌یکی از بهترین مراکز درمانی در کشور است که اولین بیمارستان دولتی است که دارای نشان تضمین کیفیت ISO است.

دانشکده پزشکی دانشگاه ارجییس
ما با دانشکده پزشکی دانشگاه Erciyes لیست بهترین مدارس پزشکی در ترکیه را به پایان می‌رسانیم. دانشگاه Erciyes در سال ۱۹۷۸ تأسیس‌شده و در شهر کایسری واقع‌شده است. دانشکده پزشکی سه سال اول را برای دوره‌های تلفیقی اختصاص می‌دهد. این شامل دوره‌های اجباری شامل تاریخ، زبان ترکی و سایر زبان‌های خارجی است.
سال‌های ۴-۶ در بخش‌های پزشکی در طب داخلی، زنان و زایمان، کودکان و جراحی عمومی متمرکز است. با این برنامه آموزشی فشرده، دانشگاه توانسته است رهبران محترمی را نه‌تنها در بیمارستان‌ها بلکه در مراکز اجتماعی نیز تولید کند.
این دانشکده به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهانی در ترکیه به دلیل تبحر در پزشکی بالینی شناخته‌شده است. به همین ترتیب ، دانشگاه Erciyes همچنان پیشرو در تحقیقات پزشکی در منطقه است.

رتبه بندی دانشگاههای ترکیه

رتبه بندی دانشگاههای ترکیه

رنکینگ دانشگاههای ترکیه ۲۰۲۱

ما در این مقاله ملاک رتبه بندی را سیستم URAP قرار داده ایم و بر اساس داده ای این سایت، رتبه بندی دانشگاههای ترکیه را در چند بخش مجزا مورد بررسی قرار داده ایم.

رتبه بندی کلی دانشگاههای ترکیه

رتبه بندی دانشگاههای دولتی ترکیه

رتبه بندی دانشگاههای خصوصی ترکیه

رتبه بندی دانشگاههای ترکیه بر اساس رشته های پزشکی

رتبه بندی دانشگاههای ترکیه بر اساس دانشگاههای غیرپزشکی