سؤالات پیش آمده پیرو اعلام لیست دانشگاه‌های ‏مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهت ورودی‌های سال تحصیلی ‏‏۲۰۲۱-۲۰۲۲ و دوره زبان ‏

پیرو اعلام لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهت ورودی‌های سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ در رشته­‌های مرتبط با علوم پزشکی،  به منظور شفاف‌سازی و پاسخگویی به سؤالات پیش آمده در خصوص لیست دانشگاه‌ها و دوره زبان، بدینوسیله پاسخ پرسش‌های متداول جهت آگاهی و رفع ابهام متقاضیان اعلام می‌گردد:  
  1. اگر پادفک، کالج، یا هر دوره آمادگی قبل از شروع کورس اصلی، یا دوره زبان توسط دانشگاه اجباری باشد (مثل ترکیه یا برخی دانشگاه‌های روسیه) باز هم ملاک شروع به تحصیل در کورس اصلی، ملاک تایید و اعتبار دانشگاه خواهد بود؟

 بلی. در هر صورت تاریخ شروع به تحصیل در کورس اصلی، ملاک تایید و اعتبار دانشگاه خواهد بود و دوره قبل از شروع کورس اصلی به هیچ وجه مبنای دانشجو بودن افراد نمی باشد.

  1. آیا مدرک پادفک می تواند جایگزین مدرک a2 زبان روسی باشد؟

 خیر. ارائه مدرک زبان بر اساس ضوابط وزارت بهداشت الزامی بوده و مستقل از سایر مدارک درخواستی دانشگاه پذیرش دهنده می باشد.

  1. آیا برای دریافت هر نوع تسهیلات و خدمات از وزارت بهداشت، مدرک زبان لازم است یا فقط برای ارزشیابی بعد از فراغت از تحصیل لازم است؟

برای کلیه خدمات و تسهیلات دریافتی از وزارت بهداشت (ارزی- غیرارزی-مشمولین-ارزشیابی و …) در خصوص افراد متقاضی تحصیل در خارج از کشور، ارائه مدارک زبان به انضمام سایر مدارک الزامی است. این امر شامل درخواست های تایید پرونده دانشجویی در سامانه میخک نیز می‌گردد.

  1. برخی دانشگاه‌ها خودشان شرط زبان جداگانه دارند آیا این مدرک زبان، جایگزین مدارک زبان دانشگاه‌ها می شود؟

خیر. مدارک زبان درخواستی دانشگاه، مستقل از مدرک زبان اعلام شده از سوی وزارت بهداشت می باشد.

  1. آیا این مدرک زبان باید قبل از شروع به تحصیل اخذ شود یا در طول تحصیل هم میسر است و صرفا در زمان درخواست خدمات ارایه ان لازم است؟

اخذ مدرک زبان قبل از شروع تحصیل در کورس اصلی الزامی است.

  1. برخی از مدارک اخذ شده زبان، دارای زمان اعتبار هستند، این مطلب مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟

مدارک زبان باید در زمان شروع به تحصیل در کورس اصلی دارای اعتبار باشند.

  1. مدارک زبان باید از کجا اخذ شود داخل یا خارج کشور؟

 محدودیتی برای اخذ مدارک زبان از موسسات مورد تایید داخل یا خارج کشور وجود ندارد. رسمی بودن مدارک صادره از این مؤسسات الزامی است.

  1. اگر مدرک  a2 زبان روسی اخذ شود در روسیه به هر دو زبان انگلیسی یا روسی می توانیم تحصیل کنیم؟  بله.
  1. با توجه به امکان حذف یک دانشگاه از لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در سال تحصیلی آتی، آیا امکان تحصیل در دانشگاه مورد تایید در سال جاری و طی دوره زبان و اخذ مدرک مربوطه بطور همزمان وجود دارد؟

خیر. امکان تحصیل همزمان در دانشگاه و دوره زبان وجود ندارد، و در صورتیکه یک متقاضی موفق به اخذ مدرک زبان برای شروع سال تحصیلی مورد نظر نگردد، و دانشگاه مورد نظر متقاضی در سال تحصیلی آتی از لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت خارج شود، متقاضی می تواند برای دانشگاه مورد تایید دیگری در همان کشور اقدام نماید.

  1. برخی دانشگاه‌های ترکیه که تحصیل به زبان انگلیسی است، آیا لازم است مدرکb2  تومر را هم اخذ کنند؟ بله.