آموزش زبان ترکی استانبولی در بیست روز

آموزش زبان ترکی استانبولی در بیست روز

آموزش زبان ترکی استانبولی در بیست روز؛ مکالمه ترکی استانبولی در نود روز، ترکی استانبولی در سی روز؛  اینها عناوینی است که اخیرا در بسیاری از سایتهای آموزش زبان ترکی استانبولی و یا تراکت های تبلیغاتی در سطح شهر تهران و حتی بصورت کتابهای چاپی می بینیم. شاید برای خیلی از علاقمندان به یادگیری زبان ترکی استانبولی دیدن عبارت آموزش زبان ترکی استانبولی در بیست روز خیلی جذاب باشد ولی عقل سلیم چنین چیزی را  به هیچ وجه قبول نمیکند!! چرا؟! اجازه بدهید درباره یادگیری زبان ترکی استانبولی توضیحاتی خدمت علاقمندان ارائه دهم.

درباره زبان ترکی استانبولی

توضیحی در رابطه با تاریخ الفبای ترکی

از سال ۱۹۲۹ الفبای ترکی از شکل عربی به لاتین تغییر کرد. این کار با هدف ساده سازی یادگیری زبان ترکی و نزدیک کردن گفتار به نوشتار در این زبان صورت گرفت که به طور قابل توجهی به سواد آموزی در ترکیه هم کمک کرد. امروزه درصد اندکی از مردم ترکیه می توانند به طور مسلط الفبای عربی را بخوانند. گرچه تمام متون نوشته شده باستانی امپراتوری عثمانی با خط عربی نوشته شده است.

معرفی الفبای ترکی

زبان ترکی ۲۹ حرف الفبا دارد. این الفبا تا حد زیادی مشابه الفبای انگلیسی است، تفاوت های آن شامل دو بخش زیر می شود:

  • حروفی که اضافه شده اند: حروف ç, ğ, ı, ö, ş, ü با هدف نمایش صداهای مختص زبان ترکی به الفبای این زبان اضافه شده اند.
  • حروفی که وجود ندارند: الفبای ترکی حروف q, w, x را ندارد چون این حروف معادل آوایی در این زبان نداشتند.

زبان ترکی استانبولی در کدام کشورها به­ عنوان زبان رسمی محسوب می­شود:

  • براساس قانون اساسی سال ۱۹۸۲ جمهوری ترکیه، زبان ترکی استانبولی زبان رسمی این کشور می­باشد. در همان قانون اساسی آمده است که این “بند” غیرقابل تغییر بوده و امکان ارائه پیشنهاد برای تغییر زبان رسمی کشور ترکیه وجود ندارد.
  • در قبرس شمالی، زبان ترکی استانبولی زبان رسمی محسوب می­شود. براساس قانون اساسی جمهوری قبرس (قبرس جنوبی)، زبان رسمی این جمهوری یونانی و ترکی استانبولی می­باشد ولی به­ دلیل مشکلات و مسائل سیاسی پیش­آمده در این جمهوری، عملاً زبان ترکی استانبولی مورد بی ­توجهی قرار گرفته است.
  • در استان کرکوک عراق (در شمال عراق)، زبان ترکی استانبولی به­عنوان زبان رسمی گویش مردم شناخته دمی­شود.
  • در مناطق غربی مقدونیه و همچنین بخش­های عمده­ای از کوزوو، زبان ترکی استانبولی، زبان اصلی گویش مردم بوده و مورد تأیید دولت­ها می­باشد.
  • در رومانی نیز این زبان به ­عنوان زبان گروه اقلیت مورد قبول دولت می­باشد.

سوال مهم: برای یادگیری زبان ترکی استانبولی چقدر وقت لازم دارم؟!

برای یادگیری زبان ترکی استانبولی اگر هفته ای سه روز وقت بگذارید و منابع آموزش ترکی مانند هیتیت، استانبول، یدی اقلیم، ابرو …را در کنار تماشای فیلم و سریال ترکی استانبولی با زیرنویس ترکی استانبولی قرار دهید طی یک سال تا حد زیادی میتوانید به زبان ترکی استانبولی تکلم کنید و در آزمون تومر شرکت کنید.

البته کلاسهای خصوصی ترکی استانبولی میتوانند این پروسه را تا حد زیادی کمتر کنند ولی بازهم برای یادگیری کامل ترکی استانبولی باید یک سال را در نظر گرفت.

پس یادگیری زبان ترکی استانبولی در بیست روز، تنها یک تبلیغ دروغین است که با کمی تعقل و تفکر به راحتی میتوان از قبول آن سر باز زد. یک فرد فارس زبان ساکن تهران اگر بخواهد فارسی با لهجه اصفهانی را یاد بگیرد حداقل باید چند ماهی را صرف یادگیری کند!! حال چطور میتوان یک زبان و نه یک لهجه! را در بیست روز و حتی چند ماه یاد گرفت. تصمیم با شماست!