آزمون یوس(YÖS) چیست؟ (معرفی امتحان یوس YOS ترکیه)

آزمون یوس(YÖS) چیست؟ (معرفی امتحان یوس YOS ترکیه)

آزمون یوس YÖSمخفف ( Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı ) کنکور ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه برای داوطلبین خارجی است. داوطلبینی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی رشته های فنی و مهندسی یا انسانی یا دکترای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه و البته برخی دانشگاههای خصوصی ترکیه را دارند می‌توانند با کسب نمره قبولی در آزمون یوس برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر اقدام کنند. در این مطلب قصد داریم به معرفی امتحان یوس Yos ترکیه بصورت کامل بپردازیم.

آزمون یوسYÖS ترکیه

یوس سالی چند بار برگزار میشود؟

اکثر دانشگاه‌های دولتی معتبر ترکیه خود اقدام به طراحی و برگزار آزمون یوس مختص خود می‌کنند. دانشگاه‌های ترکیه این آزمون را هر سال، یک نوبت طی اردیبهشت و خردادماه برگزار می‌کنند . البته برخی دانشگاهها مثل آنادولو اسکی شهیر هستند که تیرماه هم آزمون برگزار میکنند. در مطلب آزمون یوس(YÖS) چیست؟ (معرفی امتحان یوس YOS ترکیه)  سعی شده است، آزمون یوس بصورت کامل و جامع توضیح داده شود تا بتواند به عنوان مرجعی برای متقاضیان ایرانی که قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارند، بدل شود.

شرایط شرکت در آزمون یوس

آزمون یوس مختص افرادی است که خارج از کشور ترکیه مقطع دبیرستان خود را گذرانده اند، متقاضیان ایرانی برای شرکت در آزمون یوس باید دارای مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی و یا دانش آموز سال چهارم متوسطه باشند. از نکات مهم تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه برای متقاضیان ایرانی داشتن مدرک پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام جدید است.

سوالات آزمون یوس

سوالات آزمون یوس

سوالات آزمون یوس از سه قسمت تشکیل شده است. مفاد اصلی این آزمون به هوش ، ریاضی و هندسه اختصاص دارد . اکثرا آزمون یوس دارای ۸۰ سوال است و بودجه بندی آن عموما ۴۰ سوال هوش ، ۳۵ سوال ریاضی و ۵ سوال هندسه است، البته بعضی از دانشگاه‌ها ازین بودجه بندی تبعیت نمی‌کنند و ممکن است تعداد سوالات بیشتر یا کمتر از ۸۰ سوال باشد و یا تعداد سوالات هندسه بیشتر از ۵ سوال باشد .

زبان آزمون :

عموما سوالات آزمون یوس به انتخاب داوطلب به غیر از ترکی استانبولی به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر نیز طرح می شود. همچنین بعضی دانشگاه ها برای داوطلبین امکان انتخاب زبان فارسی برای آزمون را نیز مهیا کرده‌اند ولی این ترجمه ها بعضا به قدری غیرقابل فهم است که توصیه میکنیم حتما در کنار کلاسهای یوس، به یادگیری زبان ترکی استانبولی هم توجه کنید تا در آزمون دچار مشکل نشوید.

ذکر این نکته ضروری است که سوالات آزمون یوس به دلیل ماهیت ریاضی که دارند نیازی به دانستن حرفه‌ای زبان ترکی یا انگلیسی ندارند و متقاضی با دانستن دایره محدودی از لغات و جملات ساده از پس سوالات بر می آید.

آیا آزمون یوس نمره ی منفی دارد؟

سوالات آزمون یوس به صورت تستی است و هر سوال دارای ۵ گزینه است. و عموما دانشگاه‌ها نمره منفی برای پاسخ اشتباه منظور می‌کنند ، اما بعضی دانشگاه ها نیز برای پاسخ اشتباه نمره منفی منظور نمیکنند. نسبت نمره منفی در آزمون یوس ۴ به ۱ است. هر ۴ جواب غلط یک جواب صحیح را از بین خواهد برد.

نحوه ی ثبت نام، برگزاری و دریافت نتیجه آزمون یوس

دانشگاه‌های ترکیه به دلیل برگزای مستقل آزمون یوس دارای زمان ثبت نام و برگزاری در تاریخ‌های مختص به خود هستند. اما بیشتر مراکز برگزاری آزمون یوس در اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه آزمون یوس را برگزار می‌کنند. ولی همانطور که قبلا هم اشاره شد تعداد کمی از دانشگاهها حتی تیرماه هم آزمون یوس برگزار میکنند.

پس از برگزاری آزمون حداکثر تا بیست روز نتایج اولیه از طریق سایت اعلام می شود و داوطلبان باتوجه به نمره ای که کسب کرده اند، اقدام به انتخاب رشته دانشگاههای ترکیه میکنند. برخی از دانشگاهها مانند دوکوز ایلول ازمیر هم خلاف این جریان حرکت میکنند و داوطلب هنگام  ثبت نام آزمون یوس، انتخاب رشته را نیز انجام میدهد.

حوزه برگزاری آزمون های یوس:

هر دانشگاه دولتی که آزمون یوس مختص به خود را برگزار می‌کند عموما غیر از شهر خودِ دانشگاه در کلانشهرهای دیگر کشور ترکیه یا شهرهای بزرگ دیگر کشورها که دسترسی آسانتری برای داوطلب ها دارند حوزه برگزاری آزمون در نظر می‌گیرد. یعنی همه ی دانشگاهها غیر از دانشگاههای ازمیر!، آزمون یوس خود را در استانبول و آنکارا هم برگزار میکنند. البته اخیرا برخی دانشگاههای ترکیه در شهرهایی مثل تبریز، ارومیه و تهران اقدام به برگزاری آزمون در ایران داشته اند.

منابع آزمون یوس چیست؟

موسسات زیادی هستند که منابع آزمون یوس را منتشر میکنند. متروپل، پوزا، چاغداش و…جند موسسه ی مشهور در این زمینه هستند. ولی برای قبولی در رشته های پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی در ترکیه داوطلبان باید کتابهای یوس موسسات مختلف را همزمان مطالعه کنند تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند.

 

آرشیو سوالات یوس دانشگاههای ترکیه

آزمون یوس(YÖS) چیست؟ (معرفی امتحان یوس YOS ترکیه)
آزمون یوس(YÖS) چیست؟ (معرفی امتحان یوس YOS ترکیه)