ثبتنام بورسیه ترکیه ۲۰۲۱ شروع شد

ثبتنام بورسیه تحصیلی ترکیه برای سال تحصیلی ۲۰۲۱ شروع شد. بورسیه تحصیلی ترکیه یکی از موارد مهمی است که به هنگام اعزام دانشجو به ترکیه مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد. گرفتن بورسیه ترکیه مزیت‌های زیادی دارد که شامل: تحصیل رایگان، بیمه‌های درمانی، خوابگاه، حقوق و … است. باید این نکته را خاطر نشان کنیم که شرایط کاری در ترکیه بسیار خوب است. اگر دانشجویی موفق به اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰۲۱ شود می‌تواند هزینه‌های زندگی را کاهش داده و بعد از ادامه تحصیل و اخذ مدرک دانشگاهی وارد بازار کار شود.

بنابراین بورس ترکیه شرایطی را فراهم می‌کند که فرد متقاضی بعد از دریافت بورسیه می‌تواند هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش داده و در دانشگاه مورد نظر هم به صورت رایگان تحصیل کند. علاوه بر قبولی در آزمون یوس و آزمون sat، بورسیه ترکیه هم یکی از بهترین انتخاب ها برای تحصیل در ترکیه است. امروز قصد داریم شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی ۲۰۲۱ ترکیه را با شما مرور کنیم تا بتوانید از مزایای آن نهایت استفاده را ببرید.

**

شرایط سنی بورس تحصیلی ترکیه

مقوله سن بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. اگر در آزمون‌ها شرکت کنید و نمره قبولی را کسب کنید ولی سن شما برای بورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰۲۱ مناسب نباشد نمی‌توانید آن را دریافت کنید و وضعیت شما به حالت تعلیق در خواهد آمد؛ بنابراین هر چه زودتر برای بورس تحصیلی ترکیه اقدام کنید. متأسفانه افرادی که از این موضوع اطلاع ندارند، وقت زیادی صرف دریافت بورسیه ترکیه می‌کنند و پس از قبولی در آزمون‌ها با مقوله سن مواجه می‌شوند. سن مناسب برای دریافت بورس ترکیه به شرح زیر است:

کارشناسی (لیسانس): حداکثر ۲۰ سال تمام
کارشناسی ارشد (فوق لیسانس): حداکثر ۲۹ سال تمام
دکتری: حداکثر ۳۴ سال تمام

**

نکات مهم درباره دریافت بورس تحصیلی ترکیه(به نقل از سایت بورس‌های ترکیه)

از شروع ثبت نام مدارک و اطلاعات خود را آماده کنید. صحت مدارک را کنترل کنید
قبل از شروع ثبت نام مدارک زیر را به یکی از فرمتهای pdf, jpeg, gif, tif آماده نمایید. حجم هر فایل نباید بزرگتر از ۲ مگابایت باشد
۱-مدرک تحصیلی و یا برگه دانشجویی
با توجه به نوع بورس انتخابی مدرک تحصیلی تایید کننده آخرین وضعیت تحصیلی ویا مدرک موعد دانشجو بودنتان,
۲– نتایج آزمونها
ارائه مدارک آزمونهای علمی و زبان در سطح سراسری و یا بین المللی شانس پذیرش تقاضای شما را افزایش خواهد داد.
۳-ریز نمرات با توجه به سطح تحصیلی که تقاضای بورس داده اید، این مدرک نمرات شما در تمام درسهای مقطع قبلی نشان خواهد داد(دبیرستان ۳ سال آخر)
۴–کارت شناسایی
کارت شناسایی معتبر از طرف مقامات دولتی مانند کارت ملی، پاسپورت، گواهینامه و یا شناسنامه
۵-عکس: در شش ماه اخیر گرفته شده و خطوط صورتتان را مشخص کند
در صورتی که مدارکی را که قصد آپلود دارید در دسترس حاضر داشته باشید، ثبت نام حدود ۲ ساعت طول خواهد کشید. تقاضا به صورت قدم به قدم پیش خواهد رفت. اگر مرحله ای را کامل نکنید ورود به مراحل بعدی ممکن نخواهد بود
بعد از هر قدم اطلاعات شما ثبت میشود بنابر این میتوانید خارج شده ،مجددا بعد از رفع نواقص ادامه دهید
با ارائه کلیه اطلاعات و مدارک برای ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه، در آخرین صفحه ثبت نام خلاصه فرم ثبت نام را مشاهده خواهید نمود. لطفا این خلاصه ثبت نام را به دقت کنترل نمائید. اگر اطلاعات و مدارک شما کامل و بی نقص می باشد می توانید ثبت نام را به پایان برسانید.
وضعیت ثبت نام و نتیجه ارزیابی و امور جایگیری را می توانید از صفحه ثبت نام های من دنبال نمائید. پس از پایان ثبت نام هنگامی که با آدرس پست الکترونیکی و رمز خود وارد سیستم می گردید این صفحه را مشاهده خواهید نمود.

**

بورسیه ترکیه ۲۰۲۱

بورسیه ترکیه ۲۰۲۱

مهم‌ترین مزایای بورسیه دولت ترکیه

  • اسکان رایگان:اقامت دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه‌ها کاملا رایگان است. البته کسانی که تمایل به اقامت در مکان دیگری جز خوابگاه را دارند، باید هزینه را از جیب خود پرداخت نمایند.
  • عدم پرداخت شهریه:افراد پذیرفته شده در این بورسیه هیچ‌گونه شهریه‌ای به دانشگاه پرداخت نخواهند کرد.
  • بیمه درمانی:از زمانی که تحصیل دانشجو در ترکیه شروع شود، تمامی هزینه‌های درمانی وی تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار می‌گیرد. این مورد را می‌توانید جز یکی از مهم‌ترین خدمات تحصیل در این کشور لحاظ کنید.
  • هزینه سفر:بلیط ورود یا خروج دانشجو از ترکیه بر عهده دولت این کشور است. چنانچه دانشجو خودش بلیط را تهیه نماید؛ مبلغ به حساب آن استرداد می‌شود.
  • پرداخت حقوق ماهیانهمبلغ ۸۰۰ لیر ترکیه برای مقطع کارشناسی و مبلغ ۱۱۰۰ لیر ترکیه برای مقطع کارشناسی ارشد و مبلغ ۱۶۰۰ لیر ترکیه برای مقطع دکتری و همچنین برای رشته های پزشکی و تحقیقاتی مبلغ ۳ هزار لیر ترکیه پرداخت می شود.

اهداف ترکیه از اهدای بورسیه دولتی

بورسیه تحصیلی ترکیه در واقع یک برنامه رقابتی با بودجه دولتی است که به دانشجویان برجسته و محققان اعطا می‌شود تا برنامه‌های خود را به صورت تمام وقت یا پاره وقت در برترین دانشگاه‌های ترکیه دنبال کنند.

از اهداف این بورسیه می‌توان به ساخت شبکه‌ای از رهبران آینده اشاره کرد که متعهد به همکاری بین کشورها و ایجاد تفاهم متقابل بین جوامع دانست.

**

ویژگی های بورسیه دولتی ترکیه برای سال ۲۰۲۱

همجواری و نزدیکی کشور ترکیه باعث شده در بین دانشجویان ایرانی محبوبیت خاصی پیدا کند. علاوه بر آن‌، قرابت فرهنگی عمیق ایران و ترکیه زندگی را برای ایرانیان راحت‌تر می‌نمایید تا با فکری آسوده به ادامه تحصیل و توفیق درسی نائل شوند.

 یادگیری زبان ترکی

دانشجویانی که برای دریافت بورسیه دولتی کشور ترکیه انتخاب می شوند، باید یک دوره یکساله یادگیری زبان ترکی را نیز سپری کنند. پس همگی دانشجویان طی یک دوره اجباری یکسال، زبان ترکی را آموزش خواهند دید. البته یادگیری این زبان، افراد را برای سازگاری محیطی و مراوده‌های اجتماعی و فرهنگی انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

**

  1. دوره یادگیری این زبان به هیچ‌ وجه کمتر یا بیشتر نمی‌شود.
  2. دوره یادگیری زبان ترکی برای آن دسته از افرادی است که تسلطی به این زبان ندارند.
  3. اگر به سطح C1 زبان ترکی برسید، نیازی به گذراندن این دوره ندارید.
بورسیه ترکیه ۲۰۲۱

بورسیه ترکیه ۲۰۲۱

عوامل موثر در اپلای بورسیه دولتی ترکیه در مقاطع گوناگون

برای آن‌ که بتوانید در این کشور تحصیل کنید و از بورسیه استفاده کنید باید کارنامه قابل قبولی از خود منعکس کنید. ملاک انتخاب بورسیه‌ های تحصیلی ترکیه به شرح زیر است:

  • رزومه و معدل متقاضی
  • انگیزه نامه
  • نمره آزمون های بین المللی در صورت وجود (GRE, GMAT, DELF, YDS, YÖS) داشتن این مدارک شانس قبولی شما را افزایش خواهد داد.

چه افرادی می‌توانند برای این بورسیه اقدام کنند؟

دریافت بورسیه دولتی ترکیه به این معنا نیست که هر دانشجویی از هر کشور بتواند این گرنت را دریافت کند. بعضی از کشورها تنها می‌توانند برای تحصیلات تکمیلی اقدام کنند.

**

محدودیت های سنی این بورسیه

  • برای مقطع کارشناسی باید زیر ۲۱ سال سن داشته باشید.
  • برای مقطع کارشناسی ارشد زیر ۳۰ سال سن باید داشته باشید.
  • برای کسب بورسیه مقطع دکتری، زیر ۳۵ سال سن داشته باشید.
  • برای برنامه‌های تحقیقاتی، داوطلب باید متولد پیش از قبل از ۱۹۷۳ باشد.

امتیازات مورد نظر برای این اخذ بورسیه

  • کسب ۷۰ درصد امتیاز برای مقطع لیسانس
  • کسب ۷۵ درصد امتیاز برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
  • کسب ۹۰ درصد امتیاز برای کالج‌های پزشکی نیاز است.

کسانی که شهروند ترکیه هستند و یا در حال دریافت حق شهروندی هستند، نمی‌توانند برای این برنامه بورسیه اقدام نمایند. همچنین کسانی که در حال حاضر در حال تحصیل در ترکیه هستند، نیز نمی‌توانند برای آن اقدام نمایند. دانشجویان انتخاب شده باید مدارک درخواست شده را ارسال نمایند، در غیر این صورت، اجازه تحصیل نخواهد داشت.

برنامه بورسیه ترکیه برای تمام شهروندی از سراسر دنیاست که حایز شرایط گفته شده باشند.

**

حداقل معدل مورد نیاز برای بورسیه

  • حداقل معدل برای دوره کارشناسی۱۴ می باشد.
  • حداقل معدل برای دوره کارشناسی ارشد۱۵ می باشد.
  • حداقل معدل برای دکترا۱۵ می باشد.
  • حداقل  برای رشته هایپزشکی، دندان پزشکی و داروسازی ۱۸ می باشد.

مدارک مورد نیاز برای بورسیه دولتی ترکیه

  • مدرک شناسایی یا گذرنامه معتبر
  • عکس جدید از داوطلب (لطفا دقت داشته باشید تا در سیستم یک عکس مناسب و قابل شناسایی بارگذاری کنید)
  • کارنامه شرکت در آزمون کنکور برای داوطلبانی که در کنکور شرکت کرده اند (اختیاری)
  • اسکن تمامی ریزنمرات و مدارک تحصیلی دبیرستان (و پیش دانشگاهی) برای متقاضیان بورسیه در مقطع کارشناسی
  • اسکن تمامی ریزنمرات و مدارک تحصیلی دبیرستان (و پیش دانشگاهی) + مدرک کارشناسی برای متقاضیان بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد
  • اسکن تمامی ریزنمرات و مدارک تحصیلی دبیرستان (و پیش دانشگاهی) + مدرک کارشناسی + مدرک کارشناسی ارشد برای متقاضیان بورسیه در مقطع دکتری
  • داشتن دوتوصیه نامه برای مقاطع ارشد و دکتری ضروری است.
  • نمره آزمون‌های بین‌المللی (مانند GREGMAT, DELF, YDS, YÖSو…) ( در صورت نیاز دانشگاه و برنامه انتخاب شده لازم است)
  • نمره آزمون های زبان در صورت وجود (در صورت نیاز دانشگاه و برنامه انتخاب شده لازم است.)
  • نمونه پروپوزال(برای مقطع ارشد یا دکتری)

توجه: حتی الامکان مدارک به ترکی استانبولی و یا انگلیسی باشند، به خصوص  گواهی و ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی و توصیه نامه ها. اجباری در ترجمه مدارک نیست اما تجربه نشان داده مدارکی که ترجمه شده ارسال شده شانس بسیار بیشتری در گرفتن بورسیه دارند.

بیشتر رشته ها در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی آموزش داده می شوند. با این حال ، برخی از گروه ها و دانشگاه ها رشته هایی را به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر ارائه می دهند. داوطلبانی که مایل به تحصیل در این رشته ها هستند برای اثبات مهارت زبان خود (تافل و سایر گواهینامه های معادل آن) باید مدرک زبان معتبر بین المللی داشته باشند. اکثر این برنامه ها به نمرات آزمون پذیرش بین المللی مانند GRE ، GMAT ، SAT و غیره نیاز دارند. داوطلبان می توانند هنگام انتخاب رشته ها در سیستم برنامه ، زبان تدریس را بررسی کنند.

**

روش اقدام برای بورسیه دولتی ترکیه

درخواست کنندگان بورسیه تحصیلی ترکیه ، هر ساله پیش از ۲۰ فوریه به صورت آنلاین دعوت می‌شوند. شما می‌توانید به صورت آنلاین از طریق سیستم پذیرش درخواست بورسیه اقدام نمایید. جهت دریافت این بورسیه، تمام مدارک مهم خود که خواسته شده است را آماده کنید. داوطلب می‌بایست صحت مدارک را تایید کند.

شما باید تمام اطلاعات خواسته شده را پر کنید. قبل از ثبت اطلاعات، دستورالعمل را کامل مطالعه نمایید. آخرین زمان ثبت درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰ فوریه هر سال است. بهتر است که ثبت اطلاعات را پیش از این تاریخ انجام دهید. به خاطر داشته باشد که درخواست برای این بورسیه تحصیلی رایگان می‌باشد و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجه‌ای ندارید. نتایج پذیرش یا عدم پذیرش در این بورسیه تحصیلی نیز معمولا از طریق ایمیل اطلاع رسانی می شود.

**

زمان ثبت نام برای بورسیه ترکیه ۲۰۲۱

  • تاریخ آغاز ثبت نام:۲۱ دی ماه هر سال
  • آخرین مهلت ثبت نام:۲ اسفند ماه هر سال
  • ارزیابی مدارک ارسالی:آپریل ۲۰۲۱
  • اعلام نتایج:جولای ۲۰۲۱
  • آغاز کلاس ها:۱۱ شهریور ماه

فرایند انتخاب افراد برای بورسیه ترکیه

  • ارزیابی اولیهتمام افراد بر اساس معیارهای اساسی مانند حداقل نمرات علمی ، محدودیت سنی ، مدارک مورد نیاز و غیره بررسی می شوند.
  • لیست کوتاهفرم تقاضا داوطلبان واجد شرایط توسط کمیته های متخصص بر اساس مجموعه گسترده ای از معیارها از جمله وضعیت علمی ، شرایط قبلی ، علایق تحصیلی ، اهداف شغلی ، ثبات انتخاب ها ، شفافیت انگیزه نامه ، مشارکت در فعالیت های اجتماعی … و غیره با دقت بررسی می شود. پس از آن لیستی از نامزدهای واجد شرایط برای مصاحبه در لیست کوتاه قرار می گیرد.
  • مصاحبهنامزدهای انتخاب شده در لیست کوتاه که بیش از ۱۰۰ کشور می باشند توسط کمیته های مصاحبه، از جمله اساتید دانشگاه و کارشناسان مورد مصاحبه قرار می گیرند.
  • انتخابدر این مرحله نتایج مصاحبه ها به کمیته ای به نام کمیته انتخاب ارسال می گردد که بعد از آن نتایج نهایی افراد برگزیده اعلام می گردد.

شرایط مصاحبه بورسیه ترکیه 

مصاحبه ها معمولاً ۱۵-۳۰ دقیقه طول می کشد و در قالب زیر انجام می شود:

  1. خوش آمد گویی و مقدمه
  2. بررسی مدارک
  3. انگیزه نامزد برای اقدام برای این بورسیه
  4. دانش علمی و اهداف شغلی
  5. پایان و سوال از کمیته

توجه کنید که در مصاحبه انتخاب شدن یا نشدن شما مشخص نخواهد شد و تا روز اعلام نتیجه نامعلوم است.

توجه: داوطلبانی که برای مصاحبه انتخاب می شوند ، اگر هنوز فارغ التحصیل نشده اند ، باید کلیه ریز نمرات ، مدارک و گواهی های تا هر سالی را که تحصیل کرده اند ، به همراه داشته باشند.

تعداد انتخاب ها در انتخاب رشته بورسیه چند عدد می باشد؟

هر متقاضی ۱۲ انتخاب دارد . متقاضی می تواند از بین رشته های مختلف در دانشگاه های موجود انتخاب های خود را انجام دهد. بهتر است انتخاب های خود را از یک گروه رشته ای انجام دهید و یا اینکه چیدمان رشته ها به هم مرتبط باشند چرا که این کار شانس اخذ بورسیه را بالاتر خواهد برد.

آیا در زمان ثبت نام نیاز به ترجمه مدارک می باشد؟

در زمان ثبت نام نیازی به ترجمه مدارک نمی باشد اما در صورت قبولی باید ترجمه شود

آیا امکان ادامه تحصیل به زبان غیر از ترکی وجود دارد؟

بله. در بیشتر دانشگاههای ترکیه زبان آموزش ترکی استانبولی است و تعداد از آنها به زبان های انگلیسی فرانسوی آلمانی رشته ها را ارائه می دهند. در صورت گرفتن پذیرش به زبان های دیگر داشتن مدارک معتبر بین الملل الزامیست.

آشنا به زبان ترکی نمی باشم آیا نقص در پذیرش می شود؟

خیر. متقاضیان نیازی برای ارائه مدارک زبان ترکی استانبولی نمی باشند. بورسیه شامل یکسال تحصیل زبان ترکی هم می شود.

در کجا زبان ترکی را آموزش خواهم دید؟

آموزش زبان ترکی استانبولی یا در دانشگاهی که بورسیه شدید یا در مؤسسه ای نزدیک دانشگاه و اگر مقدور نبود در شهر دیگری غیر از شهری که پذیرفته شدید.

آیا اگر من در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی شرکت کنم باز هم باید دوره زبان ترکی را بگذرانم؟

بله. برای تمام دانشجویان خارجی پذیرش شده گذراندن یکسال آموزش زبان ترکی الزامیست.

دانشگاهی که میخواهم در آنجا تحصیل کنم مدارکی مانند مدارک زبان TOEFL- IELTS و یا آزمونهای GRE-GMAT- ALES را نیاز دارند. آیا باید هنگام درخواست بورسیه این مدارک را هم ارائه کنم؟

بله. به هنگام انتخاب دانشگاه انگلیسی زبان ارائه مدارک الزامیست.

 *—*

سوالات متداول در ارتباط با شرایط تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱

  1. آیا ترکیه کشوری مناسب برای تحصیل می باشد؟

بله ترکیه یکی از بهترین کشور ها برای تحصیل و زندگی است.

  1. آیا دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در ۲۰۲۱ مناسب هستند؟

بله دانشگاه های ترکیه دارای اعتبار بالایی در کل دنیا هستند.

  1. شرایط تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱ برای دانشجویان بر چه مبنایی می باشد؟

شرایط تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱ بر مبنای روند همه گیری ویروس کرونا می باشد.

  1. کدام دانشگاه ها برای تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱ مناسب هستند؟

برخی از معتبر ترین دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه سابانچی، دانشگاه کوچ، دانشگاه حاجی تپه، دانشگاه Boğaziçi، دانشگاه اوزیگین و غیره.

  1. آیا تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱ مقرون به صرفه می باشد؟

بله این کشور با هزینه های بسیار مناسبی تحصیل را ارائه می دهد.

  1. آیا امکان دریافت بورسیه برای تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱ موجود است؟

بله بورسیه های تحصیلی بسیاری برای سال ۲۰۲۱ میلادی ارائه شده است.

  1. بورسیه های تحصیلی برای تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱ چه مزایایی دارند؟

این بورسیه ها شامل هزینه تحصیل، هزینه اسکان، هزینه رفت و آمد و غیره می باشد.

  1. آیا امکان کار در زمان تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱ موجود است؟

بله دانشجویان می توانند در زمان تحصیل در ترکیه مشغول به کار شوند.

  1. آیا امکان تحصیل در ترکیه ۲۰۲۱ در مقطع دکتری موجود می باشد؟

بله برنامه های متنوعی برای تحصیل مقطع دکتری موجود است.

  1. تحصیل در دانشگاه های ترکیه ۲۰۲۱ به چه زبانی است؟

تحصیل در دانشگاه های ترکیه عموما به زبان های انگلیسی و ترکی می باشد.

  1. دانشگاه کوچ ترکیه چه رتبه ای در سیستم جهانی دارد؟

این دانشگاه در رتبه بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهانی قرار دارد.

**

مشاهده رشته های موجود در سایت بورسیه ترکیه(ترکیه بورسلاری)