نحوه مسافرت به شهر مرزی «وان» ترکیه؛ شهری که گربه هایش رنگ متفاوت دو چشمشان مشهور است

کوتاهترین و بهترین مرز برای رفتن به شهر وان، مرز رازی می باشد. برای رفتن به مرز رازی از تهران بایستی ابتدا تقریباً ۶۲۰ کیلومتر مسیر اتوبانی را پیمود تا به تبریز رسید. از آنجا شهرهای صوفیان، مرند و در آخر خوی را پشت سر می گذارید. از تبریز تا خوی حدود ۲ ساعت طول می کشد. سپس از خوی بایستی به سمت مرز رازی بروید. پس از رسیدن به مرز رازی، اگر به هر دلیلی از قبیل گرانی قیمت سوخت و هزینه های کاپوتاژ و دردسرهای احتمالی بردن اتومبیل، می خواهید ادامه مسیر را بدون اتومبیل شخصی دنبال نمایید، می توانید اتومبیل خود را در پارکینگ شبانه روزی مرز رازی پارک کرده و پس از انجام تشریفات از مرز بگذرید (گذشتن از مرز به صورت پیاده بیشتر از ۵ دقیقه طول نمی کشد). مرز سمت ایران، رازی و سمت ترکیه، کاپی کوی نام دارد. از مرز رازی یا همان کاپی کوی تا شهر وان حدود ۹۰ کیلومتر راه است.
به محض وارد شدن به خاک ترکیه، سواری های ون یا همان دولموش (به زبان ترکی) منتظر مسافرین برای شهر وان هستند. کرایه این دولموش ها از مرز رازی (کاپی کوی)، حدود ۲۰ لیر می باشد.
چگونه با اتوبوس از تهران به وان ترکیه برویم؟
هر روزه اتوبوس های زیادی از ترمینال غرب تهران به شهر خوی حرکت دارند. اکثر این اتوبوس ها شب از تهران حرکت کرده و صبح به شهر خوی می رسند. سفر با اتوبوس از تهران تا خوی حدودا ۱۰ ساعت زمان می برد. از شهر خوی، تاکسی های خطی برای مرز رازی وجود دارند که برای رفتن به مرز رازی می توان از آنها استفاده کرد. پس از گذر از مرز رازی و  وارد شدن به خاک ترکیه، سواری های دولموش منتظر مسافرین برای شهر وان هستند.
ساعات کاری مرز رازی
ساعات کاری مرز رازی محدود بوده و از ۹:۳۰ تا ۱۷:۳۰ می باشد. اگر قصد عبور از مرز را دارید باید خودتان را حداکثر تا ساعت ۱۷ به مرز رازی برسانید.

۲۰ پاسخ
  1. ali
    ali گفته:

    سلام با تشکر از استاد محترم و سایت عالی تون میخواستم بدونم به عنوان یک شخص خارجی میتونم با اتوبوس از وان به استانبول برم آخه یکی ازدوستام میگفت برای سوار شدن به اتوبوس بین شهری باید شناسنامه ترکیه داشته باشم

    پاسخ
  2. منفرد
    منفرد گفته:

    سلام
    ببخشید اگر بخواهم با ماشین تا لب مرز بروم و ماشین نبرم امکان دارد؟کجا باید ماشین را پارک کنم؟
    تشکر

    پاسخ
  3. یوسف
    یوسف گفته:

    با سلام و خسته نباشید پیشاپیش از تمام خدمات مفیدتون کمال تشکر رو دارم من میخواهم به شهر وان برم چند روز میتونم با پاسپورت اونجا بمونم بیش از حد مجاز بمونم چه اتفاقی میفته

    پاسخ
  4. امید
    امید گفته:

    من میخوام به عنوان راننده باون ترکیه تورببرم وبیارم ازتبریز وان وبرعکس اقامت کاری بگیرم شما هم گفتید باپاسپورت ایرانی می تونم سه ماه اقامت داشته باشم۳۰ ماه

    پاسخ
    • غزال
      غزال گفته:

      منم میخام همین کار رو بکنم
      خیلی برام جالب بود سوالتون رو خوندم
      اقامت توریستی نه ماهه مناسب تر نیست ؟! چون هزینه عبور از مرز داره خیلی زیاد میشه !!

      پاسخ
  5. فرحناز
    فرحناز گفته:

    سلام با عرض خسته نباشید
    پسر من متولد ٧٧ هست پاسپورت هم دارد با توجه به اینکه ١٨ سالش تمام شده و تازه کنکور شرکت کرده آیا اجازه عبور از مرز رازی به او هم میدهند ؟

    پاسخ
  6. reza
    reza گفته:

    سلام مرسی از راهنماییاتون میخواستم بدونم وضعیت امنیت پارکیگ مرزی رازی برای قرار دادن ماشین به مدت ۳ شب چطوره؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله را پاسخ دهید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.