زندگی در ترکیه

سبک زندگی در ترکیه

دونر کباب ترکیه

کباب ترکی (دونر کباب) یکی از لذیذترین غذاهای مردم ترکیه

برای تحقیق در زمینه تاریخچه کباب ابتدا باید معنی لغوی کباب را بررسی کرد. چرا که ریشه و معنی این کلمه اطلاعات ارزشمندی در رابطه با گذشته این غذا در اختیار ما قرار خواهد گذاشت. با نگاهی به معانی مختلف این کلمه در دوره های تاریخی مختلف میبینیم که کباب دقیقا از زمانی به وجود امده که آتش کشف شده است.

بر اساس لغتنامه فرهنگستان زبان ترکی، کباب یعنی گوشتی که به طور مستقیم روی آتش و یا در ظرفی بدون آب پخته میشود. برخی از محققین معتقدند، آداب غذایی و سفره در طول تاریخ، از همان بدو پیدایش آتش و از زمانی که انسانها در اطراف آتش برای پخت کامل گوشت انتظار میکشیدند، به وجود آمده است.

اولین کوچ نشینان در طول تاریخ از سبزیجات و گیاهانی تغذیه میکردند که از اطراف محل زندگیشان جمع آوری میکردند. تغذیه از گوشت نیز از زمانی آغاز شد که آنان شکار را فرا گرفتند. ابتدا گوشت شکار به طور خام مصرف میشد بعدها با پیدایش آتش، انسانها با روش آزمون پخت گوشت بر روی آتش را آغاز کردند. با رشد عقاید دینی و معنوی در بین جوامع بشری و رواج سنت قربانی کردن برای خدایان ادیان مختلف، تکنیک های طبخ گوشت قربانی نیز توسعه یافت. روش طبخ گوشت به شکل های مختلف و بعدها نیز ترکیب آن با انواع سبزیجات و ادویه ها به مرور زمان توسعه یافت.

 

نحوه طبخ دونر کباب

امروز کباب یکی از معروفترین غذاهای موردعلاقه مردم خاورمیانه و قفقاز است.

در تهیه و پخت بیشترکباب‌ها از گوشت قرمز بره یا گوسالهاستفاده می‌شود و همچنین در اکثر کباب‌ها از پیاز و ادویه‌جات استفاده زیادی می‌شود. نوعی از آنچه در ایران با نام کباب چنجه نامیده می‌شود نیز در کشورهای غربی با نام شیش‌کباب شناخته شده و معروف است. هم‌چنین آنچه در ایران با نام کباب کوبیده معروف است در قفقاز به نام کلی کباب یا در برخی نقاط به نام لوله‌کباب شناخته می‌شود.

 

کباب در کاخهای عثمانی متفاوت از آنچه امروزه همراه با گوجه فرنگی و فلفل سرو میشود، طبخ و سرو میشد. طبخ کباب از دوره سلطان محمد فاتح در کاخهای عثمانی رواج پیدا کرد. بر اساس منابع، سود کباب یکی از کبابهای طبخ شده در آن دوره بود به شکلی که تکه های گوشت به سیخ کشیده شده و بر روی آتش ملایم طبخ میشد.

امروزه کباب در آناتولی با توجه به تنوع گیاهان و ادویه جات هر منطقه به شکلی متفاوت طبخ شده و طعمهای مختلفی دارد. آدانا کباب، اورفا کباب و آنتپ کباب نمونه ای از کبابهای بخش جنوب شرقی آناتولی را تشکیل میدهد.

زندگی لذیذ در ترکیه!

کَباب تُرکی یا دونَر کباب، نوعی کباب است که با بریدن گوشتی که در دور آتش به حالت عمودی در حال گشتن است به دست می‌آید. دونر به ترکی یعنی چرخنده و چرخان.

بر اساس آنچه در سیاحتنامه های دوره عثمانی در قرن هجدهم ثبت شده است، طبخ دونر کباب ابتدا با الهام از ترکهای کریمه که گوشت را به شمشیرهایشان کشیده و طبخ میکردند، در کاخهای عثمانی آغاز شده است. آنچه که امروز به عنوان دونر کباب شناخته میشود نیز در قرن نوزدهم از سوی اسکندر افندی در بورسا طبخ شده است.

دونر کباب امروز یکی از لذیدترین و پر طرفدارترین کبابها نه تنها در ترکیه بلکه در بسیاری از کشورهای جهان به شمار میرود. در تاریخ ششم نوامبر ۲۰۰۵بزرگترین دونر کباب دنیا با وزن دو تن و ۶۹۸ کیلوگرم در شهر بورسای ترکیه طبخ گردید. این دونر در کتاب رکورهای گینس به عنوان بزگترین دونر کباب دنیا ثبت گردید.

 

و اما دونر کباب چگونه طبخ میشود؟

برای تهیه دونر کباب به گوشت فیله مرغ و یا راسته گوشت گوسفند یا گوساله ، پیاز، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی،سیر، نمک و فلفل و ادویه جات و آبلیمو به میزان لازم نیاز داریم…

و اما طرز تهیه دونر کباب… فیله مرغ یا راسته گوشت گوسفند یا گوساله را باید یک شب قبل در آب لیمو، زعفران، نمک و پیاز گوجه فرنگی و فلفل خواباند. سپس به یک سیخ بزرگ گردان احتیاج است تا گوشتها به آن کشیده شود. پس از اینکه گوشتها روی هم به شکلی فشرده قرار گرفت، به حرارت زیاد نیاز است تا دونر طبخ شود. سیخ گردان به ملایمت سرخ میشود و در این مرحله باید قسمتهای سرخ شده با چاقو بریده شود…

گوشتهای سرخ شده و بریده شده داخل نان ساندویچ ویا نان لواش همراه با خیارشور، گوجه فرنگی و دیگر سبزیجات دلخواه سرو میشود…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله را پاسخ دهید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.