نحوه تحصیل در رشته های پزشکی ترکیه با مدرک هنرستان و کارودانش ایران

یکی از مسائلی که برخی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور برای گرفتن پذیرش با آن روبرو هستند، نحوه تغییر مدرک پیش دانشگاهی و همینطور نمرات و معدل آنهاست؛ برای تحصیل در برخی رشته‌ها حتما باید مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی مرتبط داشت و معدل هم از حداقلی که دانشگاه یا نظام آموزشی کشور مورد نظر تعیین کرده نباید پایین‌تر باشد.

مشکل عدم تطابق مدارک تحصیلی متقاضیان با مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش، بیشتر برای افرادی که دیپلم کاردانش یا فنی حرفه‌ای دارند و همچنین متقاضیان تحصیل در رشته‌های پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پیش می‌آید.

دانش‌آموزان (هنرجویان) هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش، بعد از گرفتن دیپلم، دیگر دوره پیش‌دانشگاهی را نمی‌گذرانند و در واقع ۱ سال کمتر از فارغ‌التحصیلان شاخه نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) درس می‌خوانند. آنها به همین دلیل علاوه بر اینکه برای ادامه تحصیل در دانشگاههای داخلی محدودیت‌هایی دارند، برای اخذ پذیرش از دانشگاههای خارجی هم نمی‌توانند اقدام کنند.

علاوه بر این؛ عده زیادی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، خواهان تحصیل در رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی هستند و با توجه به اینکه گرفتن پذیرش در این رشته‌ها نیازمند داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی تجربی، و در مورد دانشگاههای ترکیه مدرک ریاضی یا تجربی و یا انسانی است، آن‌دسته از متقاضیان که اصلاً پیش‌دانشگاهی ندارند برای گرفتن پذیرش مشکل پیدا می‌کنند. البته دانشگاه های کشور ترکیه برای رشته های مذکور مدرک پیش دانشگاهی ریاضی و تجربی را قبول می کنند.
راه حل
خوشبختانه می‌توان مشکل عدم تطابق مدارک تحصیلی با مدارک موردنیاز برای گرفتن پذیرش را حل و پس از آن برای گرفتن پذیرش اقدام کرد.

فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی حرفه‌ای یا کاردانش، بسته به اینکه در چه رشته‌ای دیپلم گرفته‌اند و پیش‌دانشگاهی کدام رشته نظری مدنظرشان است، باید در امتحانات دروس تغییر رشته (که در فصل تابستان برگزار می‌شود) شرکت کرده و حداقل نمره ۱۰ را در هر امتحان بگیرند. البته امتحان تغییر رشته برای همه الزامی نیست.

عموم فارغ‌التحصیلان فنی حرفه‌ای برای تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی ریاضی، ابتدا باید دروس جبر و احتمال و حسابان؛ و فارغ‌التحصیلان کاردانش باید جبر و احتمال، حسابان و فیزیک ۳ را امتحان دهند. برای تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی تجربی هم؛ عموم فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی حرفه‌ای ابتدا باید زیست‌شناسی۱ و زیست‌شناسی۲ و فارغ‌التحصیلان کاردانش باید زیست۱، زیست۲ و شیمی۳ را امتحان دهند. با قبولی در امتحانات دروسی که ذکر شد امکان (ادامه) تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی ریاضی یا تجربی برای متقاضیان فراهم می‌شود. البته راه کوتاه‌تری هم هست و می‌توان بدون شرکت در امتحان تغییر رشته، بعنوان داوطلب آزاد صرفا در امتحانات دوره پیش‌دانشگاهی ریاضی و تجربی شرکت کرد.

باید این توضیح را اضافه کرد که آن دسته از فارغ‌التحصیلان فنی حرفه‌ای یا کاردانش که مدرک کاردانی مرتبط با رشته مورد نظرشان را دارند نیازی به گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی نداشته و مدرک کاردانی آنها بمنزله مدرک پیش‌دانشگاهی محسوب می‌شود.