زندگی در ترکیه

شرایط کلی اشتغال تبعه خارجی در ترکیه

1 (9)
امکان کار رسمی برای تبعه خارجی با دریافت ویزای کار فراهم می شود که این خود مستلزم حمایت یک شرکت و کارفرمای ترک از کارگر خارجی می باشد. لیکن در راستای کاهش هزینه های شاغلین ، کارفرمایان ترک اقدام به جذب نیروی کار خارجی بویژه از کشورهای مسلمان می نمایند.(اشتغال نیمه رسمی).

این روند با توجه به موقعیت خاص شهر استانبول و متفاوت بودن برخی قوانین اجرایی در آنجا از رواج بیشتری برخوردار است. جهت استخدام در چنین کارگاه هایی ارتباط با واسطه های خاصی که به نوعی از همکاران کارفرمایان می باشند لازم است. در محله آکسارای استانبول امکان دسترسی به واسطه های ایرانی الاصل نیز فراهم می باشد. بعد از شروع به کار از طریق کارفرما و پلیس امنیت ترکیه جهت اخذ دفترچه اشتغال در ترکیه اقدام می شود که پس از طی مراحل اداری و انجام مصاحبه مجوز (دفترچه) اقامت یکساله برای شاغل خارجی صادر می گردد.

لیکن این مجوز و اجازه اقامت دائمی نبوده و ممکن است شامل مزایای کامل شغلی از قبیل بیمه و غیره نباشد. اما با توجه به اینکه دفترچه مذکور قابل تمدید به صورت یکساله است فرصت کافی را جهت جست جوی کار رسمی و دائمی فراهم می نماید. در صورتی که نیروی کار خارجی بتواند توجه کارفرما را به خود جلب نماید امکان جذب وی به صورت دائمی و حمایت از وی جهت اخذ ویزای دائمی و حتی شهروندی دور از انتظار نیست.

مطابق قوانین مربوطه کارفرمایان ترک بایستی جهت جذب نیروی کار متقاضیان ترک را در اولویت قرار دهند و در صورت وجود متقاضی خارجی بایستی وی دارای امتیازاتی مانند تخصص زیاد و غیره باشد که در اینصورت کارفرما موظف است سه برابر حقوق را به کارگر خارجی پرداخت نماید که علی رغم وجود قرارداد رسمی کار این امر در عمل بنا به توافق طرفین و بدون اطلاع دولت اجرا نمی شود. جهت کسب نتیجه ایده آل پیشنهاد می شود در وهله اول حضوری جهت پیدا کردن موقعیت شغلی خود مراجعه نمایید. در ضمن در صورت آشنایی با زبان ترکی اقدام از طریق پایگاه های زیر که از پایگاه های بزرگ کاریابی ترکیه می باشند نیز سودمند خواهد بود:
www.kariyer.net
www.elemanonlaine.com.tr

شرایط تقریبی حقوق و مزایای شغلی در ترکیه
حقوق و مزایای تقریبی کارغیر رسمی :
دستمزد کارگر ساده در مشاغلی نظیر رستوران و غیره به ازای هرروز (به صورت پاره وقت و چند روز در هفته) مبلغی در حدود ۳۰ تا ۵۰ لیره می باشد که بدون بیمه و سایر مزایا خواهد بود.
حقوق و مزایای تقریبی کار نیمه رسمی :
دستمزد کارگر در یک کارخانه بافندگی لباس همرا با محل خواب،ناهار و اضافه کاری ۳ ساعت در روز و نیمروز شنبه در حدود ۹۵۰ لیره(بدون احتساب اضافه کاری) بوده و هر ساعت اضافه کاری ۲ لیر می باشد.یا جهت کار فروشندگی در آنکارا و ۵ ساعت در روز به همراه یک روز مرخصی مبلغ ۶۰۰ لیر ترک اختصاص می یابد.دستمزد مشاغلی نظیر جوشکاری ۱۲۰۰ لیره در ماه بوده و امور ساختمانی و کارهای اداری و دفتری دارای مزایایی به مراتب بالاتر می باشند.
حقوق و مزایای تقریبی کار رسمی :
مطابق تعرفه های اعلام شده از سوی دولت بوده و بسته به نوع گروه شغلی می تواند متفاوت باشد. به صورت میانگین مبلغی در حدود ۲۰۰۰ الی ۵۰۰۰ لیره در ماه خواهد بود.

2 پاسخ
  1. احسان
    احسان گفته:

    سلام.لطفا میزان درامد گروه پزشکی و بخصوص پرستاران در بخش دولتی و غیر دولتی؟؟ممنون

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله را پاسخ دهید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.